2011. február 2., szerda

Forma1 és ami mögötte van

Egy adott napon, adott körülmények között azt gondolod, korlátaid vannak. Majd eléred a határt, és azt mondod: "oké, ez a határ". Majd hirtelen egy kicsit tovább lépsz. A gondolataid hatalmával, az eltökéltségeddel, az ösztönöddel és a tapasztalatoddal nagyon magasan tudsz repülni.
Ayrton, Senna

Üdvözlet a tisztelt olvasóim előtt! Mivel  sikeresen begyüjtöttem egy jó adag náthát, így nem igazán tudok érdekes eseményekkel szórakoztatni titeket. Leginkább igyekszem kipihenni magamaból a betegséget és persze a vizsgaidőszak “állítólag” stresszes mivoltát. Így természetesen sokat alszom, bőven meghaladva a 8-9 órát, bepótolom a kimaradt filmeket, és sokat olvasok. Szóval amolyan igazán lazulósra vettem a figurát. Ezen fontos programjaim mellett pedig igyekszem hasznos része lenni a társadalomnak, segítek nővérem idegállapotát felturbózni, rágni a fülét hogy a blogját volánizálja, különféle meglepetéseket készítek szeretteimnek,  fotóversenyeken indulok, és nagy erőkkel szervezem a SZEzon nyitó bulit. /Részletek a facebookon!.
  Persze emelett az ágas dzsindzsás teendők mellet, nem maradhat el a forma-1-es bemutatók figyelése sem. Lassan újra kezdetét veszi a száguldó cirkusz, szép lassan kijönnek az új versenyszörnyek, s mindenkiben él a remény hogy a 2011-es évad az előzésektől lesz hangos. S hogy visszatér a nagy aranykor. Számomra ez az időszak 1998-ra datálódik, amikor a gépek gépek voltak, s olyan pilóták vezették őket mint Häkkinen, Schumacher, olyan előzésekkel mint Spában.  Nem nyafogtak, csak nyomták ami a csövön kifért. Apróoó cső, akkor a kipufogócsonkon egy V10-es motor okádta ki a gázokat… 
Azonban a szenvedély ettől még szenvedély marad, még mindig lelkesen ülök le a futamok elé, s várom hogy valami történjen. Sajnos az FIA azonban szép lassan leépítette a sportot, a sokféle értelmetlen szabályváltoztatásával, költségcsökkentésével. Szerintem a Forma1 legyen a nagyok játszótere, az autósport király kategóriája, nehogy már egy GP2-es versenygép gyorsabb legyen.. Arról nem is szólok hogy a régi klasszikus pályák szép lassan kiszorultak/kiszorulnak a sorozatból, helyükre pénzes nagyvilág helyszínek, pályák kerülnek mint például Abu Dabi, Valencia, Inida stb.. Ezek többségén azonban leginkább akkor van eseményes futam ha épp esik az eső, vagy ha a SC megkavarja a mezőnyt. Hát igen Hermann Tilke bizony egyeduralomra tört ami a formula 1-es pályákat illeti. Erről valahogy az az ominózus kuwasz mondás  jut eszembe hogy “Szájli paintbe jobbat rajzolok”. Elrettentésül itt van pár “remekmű”
hermann_tilke
Minden esetre 2011-re nagy változásokat ígérnek a szervezők. Az elmúlt napokban megkezdődött a forma1 egyik legszebb időszaka. A csapatok az egész telet végigdolgozták, szép lassan a rajzokból, szélcsatornai kísérletekből, egészen új forma1-es autók születtek és születnek ezekben a pillanatokban is. Ezekben  a hetekben még mindenkiben él a remény hogy talán én leszek a  világbajnok a világbajnok helyett, s idén mi visszük végbe a Brawn GP, Red Bull racing féle csodát. most még a legkisebb csapat is a vébé címről álmodhat, amiért itt mindenki. Mi szurkolók is eljátszhatunk a fantáziánkkal. Egy Force India, vagy a maláj Lotus rajongója is bízhat még a lehetetlenben. Igaz, ezt a lehetetlent 2009-ben a Brawn már megcsinálta. Én biztosan izgatottan várom a csapatok bemutatóit: Milyen lesz az új festés? Milyen aerodinamikai megoldásokat találtak ki, azok hogyan is működnek?
2011
Az új évad új szabályokat hoz, új versenyeket, új kocsikat és új versenyzőket. Idén is négy teszt vár szezon előtt a csapatokra, az első nem is sokára. Épp ezért igyekeztem minden lényeges információt csokorba gyűjteni, hogy idejében tisztába lehessünk mindennel. A téli tesztek sorát valencia nyitja meg, itt február 1-3 között vendégeskednek az istállók. Ezután egy kis finomhangolást követően egy másik spanyol helyszínre Jerezbe utaznak, ahol február 10-13 között bőgnek majd a motorok. A tesztsorozat harmadik állomása a közkedvelt, ám az átépítés után kicsit sallangos Barcelonai pályán próbálják ki a versenyzők a gépeket, majd végül március 3-án Bahreinbe utaznak.
A szabályok is nagymértékben változnak 2011-ben. Elsőként újra visszatér a Forma1-be a népszerű gumiszállító cég a Pirelli.  Idén is mindkét gumikeveréket (lágy, kemény) használni kell a pilótáknak. Akik elfeledkeznek erről azok kizárásban részesülnek. Változás lesz még az is hogyha idő előtt leállítják a futamot, akkor az egy keveréket használó pilóták 30 másodperces büntetést kapnak. (pff megint egy értelmetlen szabály) A költségcsökkentés jegyében ismét visszakerül az autókba a KERS, (kinematikai energiát visszanyerő rendszer) Ez  a kis találmány a fékezési energiát gyűjti akkumulátorokba, és tárolja. Majd amikor a pilóta úgy gondolja gombnyomásra plusz 80 lovacska áll rendelkezésre. Ezt azonban csak körönként 6,8 mp-ig teheti meg.
pirelli_7

Az erodimika terén is változnak a versenygépek. Elsőként tiltott lesz a tavalyi évben nagy port kavart dupla diffúzor. Illetve szintén tiltólistára kerül az F-csatorna. Az első vezetőrszárnyak kevésbé lehetnek flexibilisek, ugyanakkor állíthatóságuk megmarad. Emellett a hátsó szárny is mozgató mechanizmust kap, mellyel az előzéseket kívánják serkenteni. A szárnyat csak a harmadik kör után lehet aktiválni, ha az előzendő autó egy másodpercen belüli távolságra van. A fékpedál lenyomásakor automatikusan visszaáll az eredeti beállítás. Az időmérő edzésen korlátlanul használható az állítható hátsó szárny. Természetesen a tavaly életbe lépő segédszárnyakat tiltó szabályok idén is életben maradnak. . Emellet  a cápauszonyként elhíresült motortakaró lemez alkalmazása is tilos lesz.
fduct
Az autókon bár nem aerodinamika változás de áttervezésre kerülnek a kerékfelfüggesztő elemek is. Ezek eddig hárompántos rendszerben voltak, azaz három lengőkar biztosította a kerék pozicióját, illetve a kormányzást. Most ezek helyett kettő lengőkar kerül beépítésre, illetve a rendszerint leszakadó kerekek miatt, a kerék láncal való rögzítését is szigorították. Mindezek által a lengőkarok poziciója változott, illetve a súlyuk is kismértékben növekedett. Ez azonban a gépek teljesítményére nem lesz hatással
tethers
11_rw
Az areodinamika területén belül még fontos változás lesz hogy a pilótafülke maximális magassága 670 mm. Ezzel szemben az oldallemez padlólemeztől mért távolsága nem lehet több mint 550 mm. Ezek az előírások 2013-ra még tovább szigorodnak majd.
front_roll
A Red Bull nozijának okán, az első légterelőre vonatkozó előírások is tovább pontosodtak. A versenygép ezen porcikája leginkább az autó fara felé áramló levegőt befolyásolja. A 2011-es idénytől  az orr kezdete, egészen a pilótafülke kezdetéig 625 mm-ben van lekorlátozva.
aa-bb-bulk1
Az  ábrából jól kitűnik hogy tilos lesz a visszapillantó tükröket aerodinamikai segédeszközként használni. A 2010-es előírásokhoz hűen idén is a pilóta mellé kerülnek elhelyezésre ezek a biztonságtechnikai eszközök. Emellet az oldallemezen elhelyezkedő úgynevezett segéd szárnyak is eltünnek az autókról, csökkentve ezzel a gépek által keltett turbulenciát. Szembetűnő változás lesz még hogy a motor hűtőnyílása, ahol a levegő beáramlása is történik az eddigieknél kisebb lesz. A motorborító lemezen megjelennek különböző nyílások, mely a KERS és az olaj hűtésére szolgálnak.11_mid
S ha már KERS, mi is ez pontosan?  A kinetika a testek mozgását tanulmányozó tudományág, a kinetikus energia a testek mozgásából felszabaduló energiákat jelöli. Itt most a szakemberek felkapják a fejüket, mert ez annyira leegyszerűsített definició hogy elszégyellem magam menten. A tény az, hogy a FORMULA 1-ben használt jelenlegi robbanómotoros hajtásláncok, bármennyre is okoznak már csak a hangjukkal katarisztikus örömöket, hatalmas energiafelesleget termelnek. A felhasznált energia mindössze 30%- át hasznosítják.  Erre kínál megoldást a KERS. A mozgás energiából nyernek elektromos energiát, ezt tárolják, majd egy másodlagos hajtáslánccal egy két másodperc erejéig hajtják a járművet.kers-rend
Az autókba ismét beépítésre kerülök kinematikai rendszer miatt megváltozik az autók súlypontja. Ez leginkább a tervezőknek lesz majd nagy kihívás, ugyanis a megfelelő kiegyensúlyozás fontos szerepet játszik mint az autók menetstabilitásában mind a versenygépek gumihasználatában. A KERSnek köszönhetően leginkább az autók oldaszekrénye kerül átméretezésre. Mivel ide kerül beépítése ez a plusz lóerőket biztosító rendszer, így az autó oldala sokkal zömökebb lesz. Természetesen mint minden alkatrésznél itt is fontos szerepet játszik a hűtés. Ezt a KERS rendszernél az áramló levegő oldja meg, míg az akkumulátorcsomagnál egy vízhütő rendszer, mely szintén az oldalszekrényen kap helyet. A KERS sérülékenysége miatt az oldalirányú ütközések sokkal nagyobb jelentőséggel bírnak majd mint 2010-ben. A KERS miatt többek között az autók súlya is változik, 620 kg-ről 640 kg-ra. A KERS-nek és az új gumiknak köszönhetően az autók tengelyterhelése is kötött lesz.
weight
11_kers
Idén tiltólistára kerül a dupla diffuzor, ami annak idején nagy vitát váltott ki, s sokan a RB csodáját is ennek a megoldásnak tulajdonítják. Hát erre a kérdése már sosem kapunk választ. Továbbá a kipufogó rendszerrel történő machinálással is egyértelműsített a szövetség.  Tehát idén elmaradhatnak a Ferrariéhoz hasonló kipufogó rendszerek, amik a hátsó szárnyra irányították a meleg levegőt. /halkan jegyzem meg hogy azért a szemfüles nézelődők észreveszik a bemutatott járgányokon ehhez hasonló megoldásokat/
11_sdd-ebd
Az aerodinamikai szabályozásnak köszönhetően idén sem lehet kerékborítást használni (Ezt szintén a derék olaszok ötlötték ki egy klasszikus szieszta alatt) Ez az előírás azért került szigorításra mert a Ferrari 2010-ben mégis sikerült valami hasonlót gyártania. A szabályba lefektetésre került a 10 küllős kerék alkalmazása, előírás szerint az egyes küllők szélessége 16mm Így ezentúl csodálhatjuk a különféle színre fújt Pirelli felniket. (Sajnálatosan a FErrari nem sárgára fújatta őket.)wheel
Mint láthatjátok az aerodinamika terén igencsak tobbzódnak a változások, pontosítások. Azonban nem csak ezek az előírások szigorodnak/változnak. Tovább szigorodnak az élettartamra vonatkozó költségcsökkentő előírások. Ezentúl egy váltónak 5 versenyt kell teljesítenie. A váltó egy alkalommal büntetlenül cserélhető. Ellenkező esetben a váltócsere 5 rajthelyes büntetést von maga után. Kíváncsi vagyok a mérnököknek hogy sikerül majd megbírkozni ezzel a feladattal, mert azért egy váltó kap rendesen egy egy futam alatt. 
Gearbox_Cutaway copyoff200gbap9
A kvalifikációs rendszer az eddig megismertek szerint zajlik majd, 2011-ben is három részt izgulhatunk végig.. Azonban ismét visszakerül a 107%-os szabály, melynek értelmében aki a legjobbhoz képest 107%-on kívül teljesít az nem indulhat a futamon, vagy csak a versenybíróság engedélyével. (Annó 1997-1999 között ezt általában mindenki megkapta, egy esetben Mac Gené nem). Azon pilóták, akik műszaki ok, vagy baleset miatt képtelenek teljesíteni a 107%-os szabályt, de a szabadedzéseken jó időeredményeket értek el, mentséget kaphatnak.

Egyéb változások: Az időmérő közben nem fogyhat ki az üzemanyag (pl. a levezető körben, mert a jó köridő miatt keveset tankoltak), így a versenybírák minden esetben ellenőrizni tudják a benzin szabályosságát. Emellet megszűnik a csapatutasítást tiltó szabály is, melyet a 2002-es Ferrari móka miatt vezettek be. A monacoi Schumi előzés miatt a biztonsági autós szabály is módsul, azaz ha az utolsó kört az SC mögött kezdi el a mezőny, tilos lesz a kockás zászlóig előzni, abban az esetben is, ha az kimegy a bokszba. 2011-Mercedes-Benz-SLS-AMG-F1-Safety-Car  
A csapatok szuperliszenszét (vezetői engedélyét) is szigorítja a szövetség. Ezentúl nem csak a versenyzők de a csapatok vezető beosztású munkatársai is szuperliszensz engedélyt kapnak. Súlyos vétség esetén ezt az FIA megvonhatja az illetékes szakembertől, így az érintett szakember nem tevékenykedet az FIA sorozatokban. A versenyzőkre is szigorúbb előírások vonatkoznak majd a jövőben, például aki súlyos közlekedési vétségen kapnak, az elveszítheti a Formula-1-es vezetői engedélyét.


super-licneci-33-p90015974


Kedves motorolaj vérű olvasóim. Remélem tetszett a bejegyzésem, és hogy sikerült közelebb hoznom mindenkit a forma-1-hez. Illetve hogy ezen kis szösszenet olvasásával mindenki képbe helyeződött a 2011-es előírások terén.   A sorozatot folytatván hamarosan a csapatok új versenyautóikat elemzem ki nektek. S megtudhatjátok mit is jelentenek valójában a sajtóban emlegetett “agresszív vonalak/formák”. Addig is legyetek türelemmel, vigyázzatok magatokra, élvezzétek egymást. A mihamarabbi viszontolvasásig minden jót és sziasztok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése