2011. március 1., kedd

Sörpatika VI. avagy “áll egy barna lány sálálá”

Őseinknek hála, rátaláltak a malátára. A világ csodájára, mert a belőle készült cefre, ízes elegye, s némi forralt komló, melytől a sör oly omló, adja ki a levet, amit duplán erjesztünk, majd szűrűnk, és palackba töltünk. Így már tudja a köznép, hogy főzik a sörét…

Üdvözlöm a tisztelt olvasóimat! Mint ahogy előre is vetítettem nektek ismét útjára indítom a SörSor nevezetű bejegyzésemet, melyben különféle sörök íz világát feszegetem majd. De ne is melegítsük tovább a témát, mert mind tudjuk hogy a nő forrón a sör hidegen jó.. Tehát poharakat a kézbe és kezdődjön a nagy sör kaland…

164114_174410362579483_109485192405334_462198_6354015_n[5]

A kontár komlóbúvárok is tudják hogy a sör egy amolyan gyűjtő fogalom. Létezik olyan hogy jó sör, és olyan is hogy rossz sör, emellett azonban a sörnek még számos alburjánzása van. Alapvetően azonban már az ősember is hajszínéről különböztette meg a különböző nőstényegyedeket, valószínűleg ennek az okán beszélhetünk olyanról hogy sör vizualitás. Ez nagyjából és egészében azt jelenti hogy a sört színéről azonosítjuk be, nem törődve az erjesztés módjával vagy egyéb szempontokból. Eszerint az algoritmus szerint létezik, barna, szőke, és vörös :) na jó vicceltem, szóval létezik, barna, félbarna és világos sör. Ezúttal a hazai kínálatban azt hiszem egyedülálló félbarna sörkülönlegességet habzsoltam. A hosszas felvezetés után következzen a mai tesztalany..

Ahogy Paksi tanár úr mindig mondta, egy jó esszét mindig helyezzünk el korban és időben. Az Arany Ászok sör hagyományai igen mélyen gyökereznek. Az idő kerekét egészen 1850-ig kell visszapörgetnünk. A szabadságharc kihevertét követően, javában dübörgött a Bach korszak, amikor a mi magyar eleink passzív ellenállásba mentek át, és megfogadták hogy “150 évig nem koccintunk sörrel”.(szegény akkori elődöm, biztos zugsöröző volt :P).S míg mi duzzogtunk, addig egy osztrák úriember nevezetesen I. Antal Dreher, kifejlesztette a lager, vagy magyarul ászokolt sört. A receptet előbb kőbányán frissen alapított sörgyárában tökéletesítette, később azonban mint a H'1N1 átterjedt az egész magyar sörgyártásra. Ezen előzmények hatására a Dreher Sörgyárak 1924-ben piacra dobta a sörfaj tenyészbikáját, az Arany Ászokot. A piros ászokot egészen 1948-ig palackozták, amikor is az állam a sörszférában is átvette a hatalmat. (A későbbi KGST-n belül a csehek, szlovákok no meg az NSZK volt a sörelláttó, nekünk Ikarus és szén és acél jutott.) Az Ászokot aztán a módszerváltozás után, alatt 1989-ben kezdték újra palackozni. 1993-ban a sörgyár a South African Breweries kezébe kerül, majd 2002-ben a Sauth African Breweries és a Miller Brewing Company egyesülésével létrejön a SABMiller plc. a világ második legnagyobb sörgyártó vállalkozása. ( Ők forgalmazzák a Pilsner Urquell-t a Peroni  Nastro Azzuro-t, a Miller-t és a Castle Lager-t.

Dreher_sorgyar001

A kapitalista vadburjánzásban azonban a sör iránti érdeklődés töretlen maradt,máig rengeteg ember kedveli ezt a márkát, s a bizalmat igyekeznek is meghálálni. Ezért a jól ismert sörsorukba beékelték téli sörkülönlegességüket az Arany Ászok félbarna sört. Ez a sör különösen téli időkre való, tán a színe is leginkább ezt sugallja számunkra. De mielőtt kihámoznánk eme nedüt térképezzük fel a gúnyáját.

A doboz mintázata igen minimalista, számomra egy grafikus képe jelenik meg, amikor is egy álmos őszi reggelen az egyik füstüveg tárgyalóasztalon töri a fejét hogy mitől is hozhatna egy sör melegséget egy téli otthonba. Leginkább ez a melegség dominál a dobozon, ami ébreszt is valami furcsaságot, sör és melegség?- két összeegyeztethetetlen fogalom. A mintázat azonban melegséget hordoz, szinte észrevétlenül becsempészi az ember otthonába egy meghitt söröző hangulatát. A főbb infókat természetesen most is begyűjthetjük, a gyártáshoz használt összetevőkről, némi pr szövegről, és az alkhol tartalomról. Azt mondhatom hogy ez egy egyszerű, jópofa disign. Valami olyasmi mint a nem túl hivalkodó, mégis figyelemfelkeltő szexis ruhadarab egy formás nőn.

101_9283  101_9280101_9284

Mint tudjuk a sör olyan mint a nő, le kell dönteni. Úgyhogy rövidke pettinget követően a nyitófüllel,verjük is csapra a mi alanyunkat. Korsóba töltve egyből látszik hogy színe se nem barna, se nem világos. Valóban félbarna  környékén keresendő, a sörök rubiconján egyensúlyozva.  A sör különlegessége hogy  négyféle malátából (pilzeni, karamell, bajor és festő maláta) készül. Színe a nemes összetevők miatt nem rossz :) Ez a sör közepes keménységű habot vet, melynek színe törfehér, azonban a habbal nem sokáig szemezhetünk, mert viszonylag hamar elillan. Az ital illata épp úgy megfoghatatlan mint a habja. Vájt szaglószervem leginkább sörillatot érez :) Igazából semmi extra illat nem izgatja a receptoraimat, talán egy kicsi karamell aroma, itt ott felüti a fejét, de ez olyan mint az egyéjszakás kaland. Az előjáték tehát nem nyújtott sokat, épp hogy izgalomba hozott, úgyhogy csapjunk is bele az orális játékba.

aranyaszkoz

Első nyelvelésre, egy bő tizedmásodpercig kellemesen édeskés félbarnás jegyeket vehetünk észre. Ám ahogyan a torkunk mélyebb szegmenseibe kanyarodik egy  kevésbé érdekes, ászokos semmilyen íz veszi át az uralmat.Érdekes  viszont hogy utóízében mégiscsak a félbarnás emlék dominálnak. Miután lehörpintettün egy nagyobb kortyot, pár perc múlva enyhe keserű utóíz,mint a tábortűzparázsba ejtett virsli íze, csapja meg a szájpadlásunkat. Az ízhancúron kicsit dob a festő maláta, pörkölt, karamellás íze. Ez azonban azt hiszem még kevés, kevés ahhoz hogy igazi élményről beszélhessünk. Az itóka ízében leginkább a maláta íze dominál, s bár a PR-osok azt írták hogy hölgyeknek is ajánlott kellemes édeskés íze miatt, én ezt megcáfolnám. Sehol nem találkoztam édeskés ízzel. A mai tesztalanyból az alkohol fokot sem sajnálták a készítői, ugyanis 5,1[V/V%] alkohol virgonckodik benne.  Összegezve a sör ízvilágát, nincs egyszerű dolgom. Nem mondanám hogy rossz sörrel van dolgunk, de számomra semmi plusz katartikus élményt nem nyújt ez a sör’különlegesség’. Épp a különlegességet nem érzem, egy a tucat ászok közül. 

101_9281

Miután aztán a söröskorsónak szép lassan a popsijára néztünk, nézzük meg hogy mit is rejt ez a sör a marketing világában. (Ezt a részt talán Julcsinak ki kéne adnom :)) Az Arany Ászok a Dreher Sörgyárak Jászberény úti szentélyében készül. Meglehetősen izzadságszagú marketing járja át, mivel minden évben piacra dobják ezt a “téli sört”. Első megjelenésekor még igen ütőképesnek számított, a leánykori neve “Téli Selymes” volt, azonban mára már csak egy múlandó szezonális termék. A barna és világos sör összepancsolásából keletkezett gnóm. A marketing osztály azonban erősen megdolgozott hogy idén is felhajtsa a sör iránti keresletet. A reklámba így hát be is dobták a faktort amivel mindent el lehet adni azaz a cici,fenék,comb vagy egyéb női testrés(z)t. Nem csoda tehát hogy a reklám felkelti a férfi nép, a célközönség érdeklődését.  Számomra a reklám is kicsit olyan mint maga ez a sör, nem nyújt semmi különlegeset, semmi olyat ami megfogna.

Ár érték arányban az Arany Ászok félbarna igen hátul kullog. Nem igazán értem hogy is képezték ezt az árak, vagy hogy hogy is gondolták ezt reálisnak. 210-ft-t szerintem semmiképp nem ér meg ez a sör. Ha az emberfia még spórol rá egy kicsit akkor már egy Leffe-t is vásárolhat, ami olyan mint ha egy Hispániábol beülhet egy Ferrariba. Marketing sör, marketing árak, talán így összegezhetnénk. Biztos a néger csajszinak a reklámban magas volt az órabére. 

S hogy kinek ajánlanám ezt a sört? Leginkább talán a kísérletezőknek, és a bizonytalan sör identitásúaknak, akik nem tudják eldönteni hogy a barna vagy a szőke lányt vigyék táncba. Szezonális termékként nehéz tanácsot adni a fogyasztóknak, egyszer azt hiszem a sör iránt érdeklődőknek mindenképp ki kell próbálni. Baráti sörözéseknél viszont nem hiszem hogy ez a sör lesz a sztárvendég. Mindenképp a vastagabb pénztárcájú, hazai, főleg ászok sört kedvelő sörfogyasztókra hivatkoznék, nekik ez a sör tökéletes választás lehet.

A bejegyzés végére pedig ismét jöjjön a sör géptáblája, ami ezúttal már a Bandi rendszer szerint 10 pontos. Tehát lássuk a söranalízist számszakilag:

Csomagolás: 7/10

icon.beer[3] icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]

Ízvilág: 6/10

icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]

Illat: 6/10

icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]

Marketing: 7/10

icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]

Ár-Érték arány: 4/10

icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]

Összegezve: 7/10

icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]icon.beer[3]

Az Arany Ászok félbarna téli sörkülönlegesség összesített eredménye egy erős 6,78-as. Ez a sör a középmezőny katonáihoz sorolható (vagy inkább sörölhető), semmivel nem nyújt nagyobb élményt mint egy sima aranyászok, ha csak nem a színével. Szerintem túlmisztifikált italról van szó, többet valószínűleg nem igazán fog a korsómba vándorolni. Leginkább talán Julcsi szavaival tudnám leírni az élményt: “Egyszer mindent ki kell próbálni”, így van ez az Arany Ászok félbarnával is, egyszer ki kell próbálni.

A tavasz első bejegyzése, és első sörsor jellegű írása immár a végére ért, úgyhogy jöjjön a szokásos vicc:

-Székely bácsi dobozos sört vesz.Nosza,elő a bicskát,körbevágja és jóízűen kortyol.Elado: -De hát bácsi,nem úgy kell,itt van ez a karika,ha meghúzza,ki van bontva! -Á,az csak olyanoknak kell akiknek nincs bicskájuk..

Remélem ez az írás is nagy látogatottságot eredményez, köszönöm hogy türelmesen végigolvastátok írásomat, s ha esetleg megszomjaztatok verjetek csapra valami jóféle itókát. A mihamarabbi viszontolvasásig legyetek jók, vigyázzatok magatokra, élvezzétek egymás társaságát. A következő írásomig sziasztok…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése