2011. április 2., szombat

Visszapillantás Ausztráliára

Egy adott napon, adott körülmények között azt gondolod, korlátaid vannak. Majd eléred a határt, és azt mondod: "oké, ez a határ". Majd hirtelen egy kicsit tovább lépsz. A gondolataid hatalmával, az eltökéltségeddel, az ösztönöddel és a tapasztalatoddal nagyon magasan tudsz repülni.
Ayrton, Senna

Üdvözlöm a tisztelt autósport rajongó olvasóimat! Lassan megkezdődik a 2011-es forma-1-es szezon, a bokszutcákat szép lassan megtöltik az új versenyszörnyek. Szép lassan lelepleződnek az innovációk, megtudhatjuk ki milyen festéssel áll rajthoz az esztendőben. Tán minden autósport rajongó nevében mondhatom hogy ez az előszezon az egyik legizgalmasabb, talán azért is mert kettő Lotus is lesz a mezőnyben, vagy a radikális szabálymosósítások miatt, vagy tán azért mert egyszerre öt világbajnok küzd majd az aszfaltcsíkon.

Végre ismét felbőgtek a motorok, és minden autósport rajongó szeme megtellett csillogással, izgatottan telepedtünk le a hajnali órákban a televizió elé, és azt sem bántuk volna ha kávé helyett motorolajat kortyolgatunk. Végre a pr körök, a bizonytalan teszteredmények után, megtudhattuk ki is mit tud, s hogy mire jutott a HISPANIA. S persze mindehez ismét Czollner Czolner "te jó ég!" Gyula izgalmas kommentárjai társultak. De vágjunk is bele a történtek értekelésébe..

Az Albert Parkban általában sosem a valós erőfölény szerint alakulnak az események, s a futamok mindig igen izgalmasak, nem ritka az egy vagy több safety car mögött cammogó szakasz. Idén a sok szabályváltoztatástól, a mozgó hátsó szárnytól, a KERS-től és a Pirellitől várta a rengetek izgalmat. Az ilyen olyan tesztereményeket követően valóba valljuk be izgalmas szezonnyitóra számítottunk. Végül azonban úgy látszik a Red Bull nem viccel, s Adrien Newey is tudott valamit amikor azt mondta az első tesztet követően hogy a RBR fél mp-vel gyorsabb a többiekknél. Ekkor még én is csak kacarásztam ezen, s betudtam a pszichológiai hadviselésnek. De valóban igaza lett.

   A Red Bull, ami alatt egyre inkább a kis német srácot értem, úgy verte bucira a mezőnyt, hogy még a nagy csini vili KERS-hez hozzá sem nyúlt. Persze az is igaz hogy az Albert Parkban nem sok haszna van ennek a ketyerének, mivel csak két hosszabbacska egyenes található benne. Vettel és a RBR körülbelül ott folytatta ahol tavaly abba hagyta, azaz az élen. Látszott már az első kanyarban, sőt a szombati edzés után hogy Sebastian gond nélkül lehozza a versenyt. S míg az energiagyártósok egyikke a  mennyben, addig másikuk a pokolban járt. Mark Webber még igen várakozáson alul teljesített. Elvileg pedig ugyanaz a veresenygép dobog alatta is. Webber a rossz rajtot követően, csak szenvedett az egész verseny alatt, olyannyira hogy végül a Ferraris Alonso is eléje keveredett, de nem a Ferrari F150th Ithalia erejéből, hanem Webber hibájából. Így az ausztrálnak kénytelen be kellett érnie az ötödik hellyel.

australian_grand_prix_2011_vettel

S ha már a spanyolhoz kalandoztunk, akkor ő is ott folytatta ahol tavaly abbahagyta, ugyan úgy nézhette Vitali Petrov hátsó szárnyát. Csak az emlékeztethette hogy más év van hogy a Renault idén fekete festésben tündököl. Ki gondolta volna az eredményes tesztidőszak után, hogy a Ferrari F150-es ennyire alul marad a többiekhez képest, s csak a harmadik erőként, statisztál a történtekhez. A maranelloiak bizony valahol utatat téveszthettek, bár azt se felejtsük el hogy Fernando tavaly is egy negyedik hellyel nyitott. Minden esetre az olaszoktól én többet vártam. Persze egy jobb rajttal biztos hogy másképp alakult volna, ennek ellenére tény hogy a Ferrari tempóban sehol nem volt az időmérésen. S főleg ez volt a baj, mert a versenytempójuk nem volt rossz. A másik Ferraris, Massa pedig olyan észrevétlenül közlekedett a futamon, hogy az már vétek. Amennyire rosszul jött el Alonso, annyira jól startolt Massa, a brazilra nem lehet panaszunk, mivel a futam legizgalmasabb meccsét vívta Buttonnal. Ennél a csatánál aztán az is bebizonyosodott hogy a RDS nem egy nagy spanyol viasz.. Erről majd később. Massa veresnyének végül a HISPÁNIA féle  taktikai malőr vetett véget, 9 körrel a vége előtt kereket cserélni amatőrség. Onnan már felnin is be kellett volna hoznia. Végül a gombszemű brazil a 7 helyen ért célba, köszönhetően a két Sauber kizárásának.  Összeségében a Scuderia teljesítménye nem volt meggyőző. Az olasz gárda valahol biztosan utat tévesztett, s szerintem a tesztek alapján maguk sem ezt várták. A Ferrari F150th sem az időmérésen sem a versenyen sehol sem volt a többiekhez képest. Ne felejtsük el azonban hogy tavaly is hasonló kép kezték a szezont. Hogy egy klasszikus Solét idézzek “háppf, nem rossz nem rossz”.

5562632798_cd8e495cd0_b

A KERStelen Red Bullok mellett a futam másik nagy meglepetését az orosz Vitaly Petrov szolgáltatta, aki a harmadik helyre hozta be a Renaultját, megmutatva ezzel hogy idén komolyabb tervei vannak. Persze mindenki tudta hogy a Renault idén jó lesz, de mindenki arra számított hogy Kubica hozza az eredményeket, Petrov pedig mint másodvonalas statisztál a sikerekhez. Az orosz azonban idén tán megmutatja hogy ő sem egy második vonalas pilóta, s nem a felhalmozott szponzori pénzek miatt kapott helyet a csapatnál. Petrovot a futamon végig jól ment, s csöppet sem zavarta hogy ismét a háta mögé kapta a mutogatós spanyolt :) Lehet hogy neki is kicsit dezsávű érzése keletkezett. Petrov szereplése tán még a Renaultot is meglepte, ugyanis ők leginkább az eredményekért szerződtették a rutinos Nick Heidfeldet. Aki súlyos DE LA ROSA komplexussal a remek 12.helyen ért célba. Nem lennék meglepve ha Nicket, egy két ilyen szereplés után úgy penderítenék ki mint a húzat. S talán érdemes lenne megnézni hogy mit tud a kis Senna egy épkézlábabb autóval. (Én csak arra lennék kiváncsi hogy valóban van-e helye a kis Brúnónak a Forma-1ben). A szezonnyitón minden esetre a Renault megmutatta hogy igen is a középmezőny meghatározó csapata. S persze most mindenki arra gondol ha Petrov így repesztett akkor Kubica hova kormányozta volna a Renaultot. Számomra úgy tűnik hogy a Renault idén konstansan tudja majd hozni a 4 helyeket, a középmezőnyben nem igazán látok hozzájuk mérhető csapatot.

A dobogó második fokára a tesztidőszak zehernyéséből főnixmadárként újjá születő McLaren állhatott fel. Lewis Hamilton a mezőnyből egyedüliként lépést tudott tartani a “más dimenzióban”autókázó német suhanccal. Ki gondolta volna hogy a McLarenek “lebutított” autói ilyen erősek lesznek. Szerintem mindenki úgy gondolta hogy az innovációban bő Meki, valahogy a sokat akar a szarka csapdájába kerül, aztán átrajzolták a kipufogórendszert, adtak egy titán vezetőszárnyat a gépnek, és bumm lehozták a második helyet. Persze a futam után Hamilton nem bírt ellenállni s egyből le is nyilatkozta hogy “ha..amennyiben… akkor” akár bucira is verte volna Vettelt. Erre én csak azt tudom mondani Lewis hogy nem kellene magyarázni, inkább örülj hogy így sikeredett.  A másik McLarenes versenye koránt sem volt ennyire sima. Button a rossz rajtot követően beragadt Massa mögé, és RDS, KERS, saját ötletek ellenére sehogyan sem bírta megelőzni. Végül amikor sansza volt rá, egyszerűen lenyeste a kanyart, s úgy gondolta hogy ez így jó.. S míg Button a dzindzsásban megelőzte Massát, a két Ferraris is helyet cserélt. Így miután a szerintem jogosan kirótt drive through penalty-t jóvá írták Jensonnak, a két ferraris már árkon bokron túl járt. Button a futam végén ismét megtalálta játszópajtását, ezúttal azonban korrekt módón meg tudta előzni Felipét. Így végül a 6.helyen hozta be az autóját. Összességében úgy néz ki hogy a McLaren autója nem csak annyi innovációt tartalmaz hogy azt azóta sem sikerült leírnom, de ennek ellenére gyors is. Nem hiába az egyetlen csapat jelenleg ami képes tartani a Red Bull tempóját. vagy legalább közel van hozzájuk. Mindenképp úgy vélem hogy a Mekivel komolyan számolni kell Sepangban is.

5559194413_ebc49d584a_b

A futam amúgy nem kedvezett a nagy öregeknek. Sorra véreztek el. Ki önnön, ki más hibájából. Michael “második erő” Schumachert például mindjárt az elején kilőtte Alguersuari,aki végül a 8 helyen ért célba. A Mercedes GP másik versenyzője Nico Rosberg sem járt jobban, őt a végig esetlenkedő “én leszek a világbajnok” Baricchello fosztotta meg virtuális pontjaitól. A végén Baricchello is feladni kényszerült a versenyt. A Mercedes így tréfásan a csapatok céltáblájává vállt, egyesek szerint jobb is hogy kiestek, mert így legalább nem látszott hogy mennyire lassúak. A németek teljesítményéről így nem sokat mondhatunk, az időmérő alapján ők is sokkal lassabbak mint a teszteken, s nem hogy “második erő” de 6 erő sem igen.A csapatnál egész hétvégén szenvedtek a beállításokkal, a Mercedes mindenképp jobb eredményre számított a dupla nullánál, Schumacher kálváriája tovább folytatódik, a nagy visszatérés még várat magára, és félő hogy a fiatalabb generációk nem mint hétszeres világbajnokra,hanem erre a középmezőnyben vergődő , átlagos pilótára fognak emlékezni.  A Mercédes teljesítményét így majd csak a Maláj futamon tudjuk meg. S hogy ide is egy klasszikus Solét idézzek “Lehet hogy jó, de lehet hogy nem.”

5559771112_c2c22e01e4_b

A 7-8 helyen a két Sauber ért célba, akiket egy a hátsó szárnyon ottfelejtett pár milliméteres rádiusz miatt a végén kizártak a futamból. Nagy meglepetésre az újonc Sergio Perez első futamán a 7 helyen érkezett célba. Bevallom őszintén először azt hittem hogy ő is csak egy fizetős pilóta a sok közül. Persze a jó pozíciónak az is az oka hogy egyedüliként a mezőnyből egy kerékcserével végrehajtotta a versenyt. Minden esetre az újonc mehikóira jobb lesz figyelni, s ha ilyen teljesítményt nyújt nem kizárt hogy hamarosan egy jobb, nagyobb csapatnál láthatjuk majd. Peter Sauber Úrnak mindig jó szeme volt az ilyenekhez.  Perez csapattársa az örült japán Kamui Kobayashi a 8 helyen érkezett célba. Az ő teljesítménye szintén dicsérendő. Úgy látszik hogy a  tavalyi átmeneti, zűrzavaros korszak után a Sauber ismét a középmezőnybe került, oda ahol tulajdonképp mindig is (helye) volt. S az is kezd látszani hogy Peter Sauber úrnak jó szeme van az újoncokhoz. S bár a csapatot kizárták utólag, azt kell hogy mondjam hogy minden esélyük megvan a Malajziai pontszerzésre.

sauber-f1-gp-australia-2011-squalifica

A Sauberek kizárása okán pontot csippentettek maguknak a Force Indiások is, a piruettet csodásan megfogó Sutill a 9, míg csapattársa Paul di Resta a 10 helyen gördült be. Azt kell hogy mondjam hogy a Force Indiától kicsit többet vártam, azt hogy mondjuk a Sauberek mögött fognak támadásra várni, mint egy kiéhezett Kamír Bedi. Ezzel szemben csak a középmezőnyben szórakáltak. S az autó sem tűnik valami húde nagy durranásnak, szerintem tempóban kicsi alulmaradtak a többiektől. Így hát joggal örülhetnek az ajándék pontjaiknak. Ennél többet kell(ene) nyújtaniuk a sepangi versenypályán.

Dorce-India-drivers-team-2011

Szintén a Sauberek okán, Sebastian Buemi is pontot szerzett, ő a 8 helyen nyeste át a célvonalat. Ami a Torro Rosso-tól nem is olyan rossz. Az olasz kiscsapatnak leginkább az időmérő edzsésen nyújtottakból kéne lefaragnia, s ha a mezőny elsőbb harmadába kvalifikálnák magukat, könnyben menne a pontszerzés. Minden esetre a daráló ellenére, nem rossz. Bár szerintem az autóikban kicsit több van. A svájci fiatalember lassan kezd felnőni a forma-1-hez.

toro-rosso_logo

 

Most pedig nézzük meg hogy kiről nem szóltunk még? Elsőként talán a Williamsról kell megemlékeznünk. Ők a Mercedeshez hasonlóan szintén nulláztak. Azonban nem ez a legfőbb gond, hanem hogy a kiscsapat, továbbra is ott tart ahol tavaly, vagy még egy pár hellyel hátrébb. Így Frank Williams nem lehet épp nyugodt. Az autó egyenlőre korántsem tűnik versenyképesnek, tempósnak. S félő hogy a Force India, a Sauber kenterbe veri őket, s tán még a Torro Rosso is odaérhet eléjük. Úgyhogy gőzerővel kellene fejleszteniük.

45461__Rubens_Barrichello_002

A kis csapatok közül ismét a Lotus volt a legeredményesebb, azonban ők sem igazán jutottak közelebb az előttük haladókhoz. Trulli és Kovalainen úgy autózták végig a futamot hogy közük sem volt az előttük menőkhöz. Ahogy ők nem tudták előrébb verekedni, úgy a Virgin sem tudott közelebb ólálkodni a Lotushoz, nagy fogadalmak ide vagy oda. Glockék helyzete szintén kicsit reménytelen. Szegény kicsiket azért valahol sajnálom, mert jó lenne ha versenyképesek lennének és egy erős középmezőny alakulna ki, izgalmas csatákkal. Azonban az ilyen kis csapatoknak igen nehéz a fejlesztés, s mellessleg a Cosworth motor sem az igazi. Remélem azonban a jövőben ők is javulni fognak. S akikről nem szól a fáma az a HISPÁNIA Racing, akikről talán nem is kell szólnom. Egyedül Liuzzit sajnálom hogy egy ilyen noname csapatnál tengődik. Sajnos be kell láttni a HRT egy tévedés,egy vicc, és nem a Forma-1 az ő játszóterük. Annak azért örülök hogy a 107%-os szabálynak köszönhetően elmaradt a mozgó forgalmi akadálykén való bohóckodásuk..

 

S most hogy csapatról csapatra végigjártuk, nézzük meg az egyes koomponenseket. Kezdjük tán rögtön a technikai újítással, azaz az állítható hátsó szárnyal (DRS). Ez a kis stuff arra szolgál hogy a pilóta menet közben a hátsó szárnnyal csökkenthesse a leszorító erőt, ezzel párhuzamosan növelhesse az autó sebességét. Teljesen nyitott szárnyállással ez körülbelül 15-20km/h plusz sebességet jelent. Használatára azonban szigorú szabályok vonatkoznak. A rendszert esőben például tilos használni. Időmérő edzésen viszont annyit állítgatja a pilóta amennyit nem szégyell. Versenyen azonban csak a hátul lévő pilóta használhatja, s ő is csak akkor ha 1 mp-belül közlekedik az előtte haladóhoz képest. Ez a kis mechanika hivatott az előzéseket serkenteni. Kicsit számomra olyan ez az RDS mint az új gyerek az iskolában, aki még nem bizonyított. Az ausztrál futamon nem hogy előzés dömping nem volt, de az is bebizonyosodott hogy a KERS-es autó simán kivédi a támadásokat. Egyedül a Button-Massa csatát, és előzést említeném meg, a többi előzés minden bizonnyal valahol a susnyásban zajlott. Egyenlőre RDS 2/5

allithato-hatso-szarny 

A technikai nyalánkságok és előírások mellett a gumi kérdés volt a másik nagy változás az esztendőben. A teszteken még mindenki gumikáoszról és 5-6 bokszkiállásról beszélt, aztán ez olyannyira nem volt igaz hogy Sergio Perez 1 kiállással lehozta a meccset. A mezőny nagy része pedig 2-3 kerékcseréből. A Pirelli abroncsok tényleg jobban kopnak mint a Bridgestonok, amit én helyeslek, elvégre ne lehessen már egy lágy gumival végigmenni a fél futamon. Azonban az olaszoknak is van még mit tanulniuk, leginkább a jelölések terén. A két legfontosabb keverék ugyanis, (a közepesen kemény) fehér,   és (a kemény) ezüst szint kapott. Ezek aztán haladás közben szépen elmosódtak, így Czollner Gyula is csak hümmögni tudott hogy ki milyen gumival megy. Ezt leszámítva azonban a gumik korrekt teljesítményt nyújtottak úgyhogy az érdemjegy 4/5

image.aspx

Kis csapatok: Azt kell hogy mondjam hogy kis csapatok terén a helyzet nem változott. A Lotus még mindig a legjobb kis csapat a mezőnyben, bár minden bizonnyal ebben a Renault motorok is benne vannak. Sajnos a többieknek a téli teszteken nem sikeredett közelebb ólálkodni hozzájuk. A fejlődés jele azonban még messze vannak, s kicsit még mindig a GP2-es autókra emlékeztetnek ezek a csapatok. Úgyhogy az ő bizijükbe egy 2/5-jegy szerepel.

 redbull2011launch2-lg A  legjobb autó: Kétségtelenül hogy a Red Bull Racing érdemli meg ezt a címet. Az energia gyártosók ott folytatták ahol tavaly abbahagyták, azaz az élen. A Vettel-Newey párost igen nehéz lesz legyőzni, persze még hosszú a szezon. De az ő gépjük igen erős, és igen jó csomagjuk van, szóval a többieknek fel kell kötni a gatyájukat. A RBR érdemjegy 4/5

A legjobb újonc: Szemet gyönyörködtető látvány volt hogy a 7.helyen  egy új srác, nevezetesen Sergio Perez gördült be. Remek eredmény ettől a mexikói sráctól, s remélem hogy az év során még sok meglepetéssel fog szolgálni ez a fiú. Az ő érdemjegye 5/5

Sergio Perez Australian F1 Grand Prix Practice u1u3DqBCmAXl

  A legnagyobb meglepetés: Vitaly Petron. Nem Vitaly-Petrov-Lotus-Renault-GP-450x250kérdés hogy az orosz szereplése a legnagyobb überaschungja a szezonnyitónak. Ki a fene gondolta volna hogy Kubicát nem Nick Heidfeld, hanem Petrov, a másodvonalas orosz helyettesíti majd. Aztán láss csodát, ő is valahol ott folytatja mint tavaly, azaz Alonso előtt. Szép volt Vitaly.5/5

A legnagyobb csalódás: Ez a legnehezebben eldönthető cím, mert Mark-Webber-of-Red-Bull-Australian-GP-2011 mondhatnám a Ferrari szereplését, vagy az új csapatokat, vagy épp Mark Webbert. Végül azt hiszem hogy őt tenném ide, ugyanis azt hittem hogy a tavalyi szerepléséből azért erőt gyűjt, s a szituból megerősődve jön ki. Ennek ellenére úgy ment min egy ámátőr. Az ausztrálnak nagyon össze kell szednie magát, ha azt akarja hogy az egyenjogúsága megmaradjon, mert ha így folytatja hamar második vonalas lesz. Webber az ellenörzőjébe egy 3-as vihet haza. 3/5

Összeségében az ausztrál nagydij számomra nem azt hozta amit előzőleg vártam. Hogy az élen a Red Bull, a Ferrari, a Mercedes szilváznak, és oda vissza előzgetik egymást. A hátsó mezönyben pedig a kiscsapatok cibálják egymást. Ezzel szemben az élmezőnyben ugyan olyan szakadék van mint eddig, a kis csapatok pedig sehol sincsenek. Ugyan úgy mint az előzések. Egyenlőre abból sem volt sok, pedig leginkább azt vártam. Egy futam alapján az erősorrendet természetesen még nem lehet felállítani, de az kezd látszani hogy a RB megint lépéselőnyben van. Minden esetre várom hogy mi változik és mi fog történni a Maláj versenypályán.

Remélem kedves olvasóim, tetszett a rövidke kis írásom. Ha igen akkor nyomjatok egy értékelést (előre is köszönöm). Hamarosan az elmúlt hét eseményeivel jelentkezek nektek, addig is legyetek jók, vigyázzatok magatokra, élvezzétek egymást, és a tavaszi jó időt. A mihamarabbi viszontolvasásig sziasztok.

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése