2011. február 15., kedd

Williams Cosworth FW33

Egy adott napon, adott körülmények között azt gondolod, korlátaid vannak. Majd eléred a határt, és azt mondod: "oké, ez a határ". Majd hirtelen egy kicsit tovább lépsz. A gondolataid hatalmával, az eltökéltségeddel, az ösztönöddel és a tapasztalatoddal nagyon magasan tudsz repülni.
Ayrton, Senna

Üdvözlöm a tisztelt autósport rajongó olvasóimat! Lassan megkezdődik a 2011-es forma-1-es szezon, a bokszutcákat szép lassan megtöltik az új versenyszörnyek. Szép lassan lelepleződnek az innovációk, megtudhatjuk ki milyen festéssel áll rajthoz az esztendőben. Tán minden autósport rajongó nevében mondhatom hogy ez az előszezon az egyik legizgalmasabb, talán azért is mert kettő Lotus is lesz a mezőnyben, vagy a radikális szabálymosósítások miatt, vagy tán azért mert egyszerre öt világbajnok küzd majd az aszfaltcsíkon.

2011 Formula One Testing wilx

Már csak 25 nap van a forma-1-es rajtig, így bele kell húzni a csapatok feltérképezésébe. A mai alanyom nem lesz más mint a szebb időket is megélt, nagy múltú forma1-es istálló azaz a Williams. Sok csapathoz hasonlóan ezt a csapatot is nehéz elhelyezni, volt amikor nagyon szerettem őket, még Winfild Williamsas korukban, és mostanában egyre inkább kezdenek kegyvesztetté lenni. fw21mini18

Ez az a csapat aminek a filozófiája sokat hanyatlott érzésem szerint. Valamikor volt lehetőségük jó eredményt elérni, ám mára már egy kis középcsapattá süllyedtek, akik kénytelenek fizetős pilótákat szerződtetni. De a csapat ekézése helyett vágjunk is bele a technikai nyalánkságokban, elvégre ki tudja lehet hogy a 2011-es esztendő Barichello és a Williams FW33-sé lesz.

A szisztematikus tárgyalást most is kezdjük az autó egészénél. Az új gép első ránézésre nem tartogat sok meglepetést, az eleje ugyan az, az oldala ugyan az, és ha már minden ugyan az hajlamosak vagyunk elkönyvelni hogy ez egy átlagos leporolt WF32-es. Azonban a kis csapat meglehetősen sok innovációt tartogat nekünk, és a harmadik, negyedik ránézésre már rájövünk hogy érdemes vele foglalkozni. Első ránézésre leginkább a festés ami különleges, bár williamséknél sokászos a szezon előtti teszteken a fekete öltöny. Sam Mitchells a csapat technikai igazgatója úgy véli hogy az új aerodinamikai elemekkel a Williams ismét a csúcsra törhet. S hogy mik is ezek az új elemek? ahhoz olvassatok tovább.

Az autó orra csak kismértékben változott. Az orr doboz kicsit szélesebb és magasabb mint az FW32-sé, és itt is megjelentek az apró kis pöröjcápa szerű terelő lemezek. Minden bizonnyal az autó formavilágára nagy hatást gyakorolt a tavalyi Red Bull, ez a hasonlóság föleg az orr kiképzésénél mutatkozik meg, mely lapos sík szerű. Az orrkúp oldal irányban és előröl is meglehetősen vékony és lapos. Ennek a módósításnak köszönhetően az FW33-as sokkal jobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik mint elődje. Az orrkúp elején található kis szellőző lyuk, feladata kettős. Egyrészről a pilótafülke klímájáért felelős, másrészről pedig az orr részben elhelyezett elektronika hűtéséért felelős. Ezt a kis nyílást természetesen védeni is kell, így ide egy amolyan “bozótrács” szerű kis elem került, mely megakadályozza a káros elemek például szilánkok beékelődését és kártételét.

2011 Formula One Testing

Az orr U alakú, szintén nagyon hasonló a Red Bull tervéhez. A lapos orron, az U csatornán keresztül a levegő könnyen eljut az autó hátsó részére. A Williams esetében azonban ez a csatorna kevésbé mély. Az autó elején egy érdekes szerkezet is található az úgynevezett Pitot-cső.(2) Ez gépész, mérnök lelkületűeknek ismerős, és nem is kell ecsetelnem hogy mire szolgál. Ez a kis szerkezet a beáramlott levegőből méri ki az autó sebességét. Ilyesfélét használnak a repülőgépeken is.

nur-valencia-feb-test-2a-f

Az első szárnyat szintén az FW32-től örökölte, szembetűnő különbség azonban hogy itt a vezetőszárnyat tartó elemek előre ívelnek. Ennek az a legfőbb oka, hogy az autó alá így több és tisztább levegő jut. A szárny szintén a Red Bullhoz hasonló. A szárny lezáró elemei meglehetősen integrált formában jelennek meg. Így nehéz megkülönböztetni a szárny fő síkjait. A szárny első lapjai meglehetősen szélesek, melyek a legjobb légáramlatot szolgáltatják az oldalszekrények irányában. A kettős diffuzor tilalma miatt, az első szárnyra hárul a leszorító erő megtermelésének feladata. A szárny végeleme oly módon került kialakítása hogy az első kerekek által keltett turbulenciát csökkentse. A szárnylap belső oldala pedig az áramlást gyorsító módón lett kialakítva. Ezzel szemben jó elkülöníthető a szárny középső eleme, mely igen karcsúra sikeredett. Ennek oka hogy az autó alá még több friss levegő juthasson.

rb6_fwep

Oldallemezeken nem sok nyalánkság található. Tán ami szót érdemel az a teszteken használt Pitot-cső sor, mely a nyomás, és áramlási adatokat szolgáltatnak. Leginkább az autó a tavalyi oldallemezeket használja, az éves tendencia során azonban itt is szélesebbek. Ide került elhelyezésre a Williams saját fejlesztésű KERS-e, illetve az elektronika is. Felhagyva a 2009-es fejlesztéssel, mely egyedül a mezőnyben a lendítőkerekes megoldást preferálta, a williams is a hagyományos elemes KERSt építette be.

 

Maga Patrick Head így nyilatkozott a KERS-et illetően: „Úgy gondolom, hogy az mindenki számára tiszta, hogy egy elemes rendszerrel fogunk futni a következő szezonban Ha 2009-ben használtuk volna a KERS-t, akkor lendkerekes rendszerrel futottunk volna.”

„A lendkerekes rendszer természeténél fogva tartalmaz egy bizonyos átmérőjű hengert. A súlya valamivel kisebb, mint az elemes rendszeré, azonban azonos erőt és energiát tud tárolni.”

„Viszont az elemes rendszernél, mivel az sok kicsi cellából áll össze, a méretet egyénre tudjuk szabni, szinte bármilyen formát meg tudunk alkotni, így könnyebben be tudjuk építeni az autóba.”

Mivel a KERSnek több levegőre van szüksége, így az autó középső része, a terelőlemezek, merőben átdolgozásra kerültek. A fejlesztés nyomán sokkal több levegő jut be az oldalszekrénybe, illetve a terelő lapocska alsó taraja mentén az autó hátsó részére.

Motorborító lemez és az airbox zóna is sokat változott. A tavalyi háromszög légtorok helyett, a Williams is a kör alakús, nagyobb keresztmetszetű beömlőt választotta. Emellett a pilóta feje fölötti teret is átszabták. A légtorok csőt két kis pylon tartja, melye egy kis csatornát alakít így ki. A levegő ennek köszönhetően hatékonyabban áramlik az autó hátsó szárnyára. A csatorna másik feladata, hogy a sebességváltóhoz is megfelelő levegő jusson. Az autó tetején a már szokásos T alakú kameraállás kapott helyet. A motorborító lemez kicsit szélesebb mint a tavalyi, és meglehetősen vágott formákat tartalmaz, mintha lemezvágó ollóval alakították volna ki. Mint minden autóról itt is lekerül a cápauszony, és a hűtési paraméterek miatt, a williams motorborítója is nyitott.

barr_will_vale_2011-21 fw33-a-valencia-winter-2-f

A motorborító alatt kapott helyet a Cosworth V8-as motorja, mely teljesítményben és megbízhatóságban is  alulmarad a komoly csapatok hajtásláncával szemben. Talán ebben látom a leginkább a csapat kálváriáját, szerintem egy fickósabb, megbízhatóbb motorral a középmezőny elejére tudnának ugrani. Úgy vélem hogy idén is gyakori látvány lesz az elfüstölő williamsek látványa. (Mondom ezt annak ellenére hogy az utolsó teszt zárónapján Barichello odapakolt a mezőnynek. Bár ahogy szokták volt mondani teszteredményekből és PR körökből nem szabad kiindulni) A KERS-t már kissé feljebb kitárgyaltam, így erről itt most nem szólnék.

0NLY4N40OCF3B40GR30U9092QZCX_660

Az autó fara igazi technikai kuriózumokat tartogat. Elvadult gépész lelkületű sorstársak/olvasók vérben forgó szemekkel várhatják ezt  a részt. Bár a technikai előírások folyamatosan szigorodnak (egy váltó 5 verseny), a Williamsnak sikerült az eddigi legkisebb 7 fokozatú sebességváltót megépíteni. Ezzel a húzással az autó fara meglehetősen karcsúra sikeredett, így a hátsó légáramlási paraméterek igen jók. A trükk abban rejlik hogy a csapat kiszórta a hátsó kereszt lengőkarokat. A kerékfelfüggesztésért három kis szénszálas elem felelős. Ezzel tisztább és több áramlás jön létre, illetve rengeteg hely takarítható meg. Ebbe a helybe aztán a motorborító Z alakú bevágásával kerül pozicionálásra a sebességváltó szerkezet.  A sebességváltó igen mélyre került, a megnövekedett hely miatt, a váltó differenciálműve el lett fordítva a kereszttengelyhez képest. Ezáltal a váltó hosszabb ámde keskenyebb lett. Sam Michels a technikai igazgató elmondta, hogy ezt a szerkezetet már tavaly márciusban elkezdték fejleszteni, s meglehetősen bonyolult lenne szezon közben lemásolni. Gépész/műszaki emberpalánta révén azonban rajzokból értünk, úgyhogy álljon itt pár kép a stuffról.

sf1_williams_gearboxtwitpic_fw33 sf1_williams-fw33

A mezőny legkisebb sebességváltójával a Williams tudta megépíteni a legkisebb, legkompaktabb autó hátsó részt. A hátsó felfüggesztést is jelentősen átdolgozta a csapat, a hagyományos húzó rúd csatlakozik, egy nyomó rúddal (sárga) a felső lengőkarokhoz.Az alacsony sebességváltó mű okán a diferenciál tengelyek is igen nagy szögben hajlanak.(narancs) Újdonság az egypilléres hátsó szárny, melyben az autó hidraulikus szárnyállító berendezése kapott helyet.

Formula One World Championship

A mozgató mechanizmusból fakadóan, a hátsó szárny is meglehetősen robosztus. Mint ahogy az első szárnyak úgy a gép hátsó szárnyai is hasonlítanak a tavalyihoz. A szárny lezáró elemei szép ívelt vonalakkal határoltak, a felső részben pedig zsaluszerű bevágások találhatók, hogy az áramló levegőt elosszák a szárny felületén. Érdekesség még az agresszív U alakú kivágás a végelemen, melynek szerepe számomra megfejthetetlen. (esetleg kommentekben lehet keresni a megfejtést)

s

Összegezve hogy mire lesz képes a Williams FW33-as az aszfaltcsíkon? Hát ez az a kérdés amire nehéz válaszolni. Egy rutinos vén rókával, akinek tapasztalata “páratlan” a mezőnyben, és egy kvázi “fizetős” pilótával aki nagy szponzori hátteret képes megmozgatni,bizony akár még a középmezőnyben is eredményesek lehetnek. Minden esetre becsületesen kifejlesztettek egy versenyautót, amiben dúskál a technikai újdonság. Azt kell hogy mondjam hogy a kis csapat aerodinamikai részlege bizony odatette magát. A tesztek alapján én a középmezőny közepébe várom őket, körülbelül a Torro Rossoval lehetnek partiban.

Remélem kedves autósportot szerető, tisztelő és követő olvasóim tetszett ez az írásom is. Hamarosan a híres Silberpflei- kerül górcső alá, azaz a Mercédes  autója kerül boncolásra. Addig is legyetek jók, vigyázzatok magatokra, élvezzétek egymást. A mihamarabbi viszontolvasásig minden jót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése