2009. december 27., vasárnap

Autós best of 09

Emelem virtuális kalapomat blogom olvasói előtt! Ezúttal ismét egy kis alter. témát terítek a vasárnapi menű mellé.
 Régóta pedzegetem már magamba a kérdést, hogy kéne blogomba valami szakmai jellegű írást kerekítenem, mert hát ugye szép szakma a miénk, s egy két érdekes dolgot megosztanék veletek. A napokban hivatalossá vállt hogy megszűnik a Saab autógyár. Bár nem különösebben mélyedtem el eddig a gyár történetében, az ilyen hír mindig szomorúan tölt el.
De mik voltak 2009 autós meglepetései?! Gyüjtsük csak csokorba, az év számomra meghatározó pillanatait.


Kezdjük Kedvenc sportommal, amely azért az évek múlásávál veszítet varázsából, de azért még nagyon komolyan ott van a szeren. Azt hiszem az idei világbajnoki esztendő rengeteg meglepetést tartogatott számunkra, s lehet nagyzolás nélkül állítani hogy talán ez a sorozat hozta a legtöbb meglepetést.
Az idénnyitó előtt még mindenki azt gondolhatta hogy a szokásos Ferrari- McLaren évadot tekinthetünk meg, aztán szép lassan kiderült hogy a semmiből előkerült honda ex csapat legázolja a mezőnyt.

A pár hét alatt összeállt csapat, elképesztő lendülettel haladt az évben, s bizony nagy megdöbbenést okozott mindenki számára. A végén mégis a Brawn Batton páros örülhetett, mert minkét vb címet bezsebelték.
Mindenkit meglepett az is hogy a KERS technikai előnyét bírtokló csapatok végig szenvedték az esztendőt, aztán azért a McLaren és a Ferrari lovai is életre kelltek, s meglepetésként kiharcoltak maguknak pár győzelmet. 

A BMW hanyatlása is nagy meglepetésnek számított, s az is hogy a bajorok (egyik kedvenc csapatom) az év végén bejelentették kiszállásukat. Majd öket követte a Toyota. Nagy meglepetésre az év botrányát szolgáltató Renault csapat maradt, bár a franciák elvesztették Fernando Alonsot, s a csapat 75%-a is új tulajdonoshoz került.


Bizony a szingapuri csalás botrány még nagyon sokáig emlékezetes lesz. . A csapatfőnököt és a főmérnököt kirúgták a tavalyi szingapúri botrány miatt, de sokak meglepetésére a csapatot nem zárták ki a sorozatból.
Az év végére is maradtak izgalmak, a sport szerelmeseinek, ugyanis előbb Kimi Raikönen jövőrőért izgulhattunk, majd a Schumi szívek rebeghettek, hogy visszatér e a bajnok. Mára már bizonyossá vállt mindkettő. Kimi a Citroenhez csapódott a WRC-ben, míg Schumi a Mercédes színeiben indul harcba a 8 vb címért.
 S ha már Mercédes, hatalmas meglepetés volt, hogy a semmiből előkerülő Brawn Gp-t felvásárolta a stutgarti company, s egy teljesen német alakulatot hozott létre, a zseniális Nico Rosberg, M.Schumacher párossal.




A rali világbajnokság is bővelkedett meglepetésekkel, uyanis az egyeduralkodó Sebastien Loeböt a finn Hirvonen szorongadta. S a finn csak egyetlen ponttal maradt le a világbajnoki trófeáról. Hirvonen csapattársa, Latvala év közben hatalmas és buta bukásokat is produkált, így vele kapcsolatban az is meglepetés, hogy bent maradhatott a csapatban.
A gyorsasági szakágban aztán a magyarok szemei is felcsillanhatott ugyanis a nagy tehetség Michelisz Norbi szinte mindent meggyert Seatjával, valamint hogy sikeresen mutatkozott be a WTCC-ben.



Az autósport meglepetései között helyet érdemel még, hogy Max Mosley szexbotránya után otthagyta az FIA-t, helyét Jean Todt töltötte be. S máris jó pár új szabállyal örvendeztette meg a nézőket.
Az Audi hosszú idő után kikapott a Peugeot-tól Le Mans-ban. Hát igen az új versenygépen még dolgozni kell fiúk :(
Aztán megtudhattuk azt is hogy a Dakar idén visszatér Afrikába :) Úgyhogy januárban ismét izgulhatunk a sivatagi hajszáért, sajnos magyarok nélkül :(


Nagy meglepetés volt még az európai Év Autója választás, ahol a semmiből előtűnő Volkswagen Polo diadalmaskodott. S tegyük a szívünkre a kezünket, jó autó a Volkswagen, de nem több ennél..
Azonban talán ennél is nagyobb meglepetés hogy a Toyota Prius be sem került a döntősők szűk mezőnyébe.




Bebizonyosodott az is hogy az aktatáska még mindig a legjobb fegyver, s ez a kérdés a GM-Opel manipulációban kapott szerepet. S ha már Opel akkor meg kell emlékeznünk az új astráról, ami sokak szerint nem egy nagy cucc, sőt egyenesen "sz..r", de valljuk be nagyon sok technikai leleményben bővelkedik. Nem mellékesen az új Astra felismeri a közlekedési táblákat, intelligens fényszórója van, és futóműve hangolását saját maga állíthatja be a vezetési körülményektől függően.



A gazdasági világválság bizony az autókereskedelemre is rányomta a bélyegét, elég komoly visszaesésre lehetett számítani minden piacon. Az első hírek még arról szóltak, hogy több márka, konszern csődöt jelenthet, talán a General Motors volt a legnehezebb helyzetben. Volt olyan, hogy az amerikai óriás szinte semmilyen értéket sem képviselt a tőzsdéken, de valahogy mégis talpra állt. Egy időben még az Opelt is akarták adni, úgy volt, hogy meg is van az új vevő, meg a német állam segítő hitele. Aztán meglepő módon mégis meghiúsult az egyezség, maradt az Opel a GM-nél.
Bejelentették hogy megszünik Neels Holgerson kedvence a Saab, viszlát túrbós kétütemű vagy duplamotoros 93-as. Morzsoljunk itt el pár könnycseppet :( (1938-2009)



Aztán a napokban került szóba az a hír is, hogy a Volvo bizony a Kínaiak kezére került, ami szintén nem kis kavarodást okozott az autósélet tengerében.
S ha már Kínaiak, tekintsünk kicsit át, a távol keletre, ahol az Indiaik is vad autógyártásba kezdtek. Igen tudom eddig sem csak riksa volt Szandokán földjén (na jó ez csúsztatás mert ő maláj volt..) Azért én a disignert kupánsuhintanám egy jó nagy péklapáttal. Minden esetre a Tata Nano, elnyerte nálam az év leg rondább autós orrát.


A Tata nanóról mi még csak járművek szerkezeti anyagai órán hallottunk, s mára már valóság. A kis kompakt autó aztán lázbahozta a többi gyártót is, s mivel ez a jármű kategóriájában egyedi, így a konkurensek is vadul kísérleteznek saját típusaikon. (Honda, Renault)


Az év további meglepetései között talán Chris Bangle a híres formatervező távozása a BMW-től.Aztán a Frankfurti Autókiállításon is láthattunk csodákat, példának okáért az elektromos spor audi, vagy megcsodálhattuk az új Trabantot, ami első ránézésre nem is halva született ötlet.





Hazánkban tovább bűvült az autógyárak száma, ugyanis a Suzuki, Opel, s audi melett, a mercedes is beruházott kis hazánban. Így a járműgépészek kereslete tovább szélesül(het)

A Daimler nem hagyta félbe kecskeméti beruházásait, sőt a tervezett ütemben folytatódott a Mercedes-Benz gyár építése.
A magyar autópiac még a pesszimista terveket is alulmúlva teljesített, ezzel alapos fejfájást okozott az iparágban ténykedőknek. Mélyrepülésbe kezdett a Suzuki, míg a Ford átvette a piacvezető pozíciót szinte minden fronton.



Hogy ne csak autókra koncentráljunk, említsük meg, hogy januártól a motorosok is használhatják a buszsávot. Ezt a - motorosok számára meglehetősen örömteli - tényt az a KRESZ-módosítás teszi lehetővé, amelyet még november végén fogadott el a kormány. Ennek értelmében januártól mintegy hatvan ponton változik a KRESZ, a bringások például forgalommal szemben is behajthatnak az egyirányú utcába, az autósoknak pedig mégsem kell megállniuk a gyerekekre váró iskolabusz mellett.


S ha már tekintetünket a motoros világ felé fordítottuk akkor említsük meg a Honda sportmotorokra kifejlesztett blokkolásgátlóját A szerkezet a kersztségben a C-ABS nevet kapta. (bővebb cikk itt róla)




S ha már a kétkerekűek világába tévedtünk akkor említsük meg világbajnokunkat Talmácsi Gábort, aki szintén szolgáltatott idén meglepetéseket. Idén Talma 250-es kategóriában csillogtathatta meg tudását, azonban meglepetésre öt futam után szakított csapatával, a jogdijj vita ürügyén, majd nem kisebb meglepetésre pár hét múlva már a MotoGP-ben izgulhattunk kedvencünkért.
Eleinte senki sem várt sokat a szerencsétlen időpontban történő kategóriaváltástól, de Talmácsi év közbeni teljesítménye még a saját maga által korábban megfogalmazott elvárásait is alulmúlta. Ebből adódóan jobb csapatra, motorra váltott volna, de erre a MotoGP-ben nem volt lehetősége, a Moto2-ben vizsont már megvolt a helye. Ezek után meglepetés, hogy a helye mégsem biztos, az Aprilia gyárban csak év végére ismerték fel, hogy a Moto2-es gépükbe kötelezően Honda motort kell használni, ezért visszavonulót fújtak.


S ahogy Mária néni mondaná "járjunk nyitott szemmel a világban" -így ebben a gondolat szellemében írodott ez a kis summázása az évnek.

Azt hiszem hogy több emlékezetes dolog a 2009-es évről nem igazán jut eszembe, minden esetre mind meglepetésben, mind technikai újitásban bővelkedett az elmúlt esztendő. 
A bejegyzést segítette a google, és az origo, illetve az index, s a közkedvelt tolalcar.hu. 


Köszönöm a türelmet hogy végigolvastátok bejegyzésemet,remélem azért enyha szakbarbár témám nem vad ablakbezárásokat eredményezett.  A mihamarabbi viszontolvasásig, legyetek jók, vígyázzatok magatokra, élvezzétek a két ünnep közötti időt. A következő írásomig sziasztok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése