2009. december 11., péntek

Csavargyár III Szép város...

Emelem virtuális kalapom blogom olvasói előtt! Elérkezett az idő arra hogy feldobjam blogom valamiféle alternativ témával, így hát vennék egy kanyart az események fonalába, s folytatnám a már elkezdett Csavargyár sorozatot. Aki nem tudná miről susogok itt az cápáázon át ezen bejegyzésekre :)  
 A lényege ezen írásaimnak hogy számomra fontos, vagy épp említésre méltó helyeket örökítek meg itt. Érdekes módón eddig még csak a közeli héthatárban söpörtem, s gyűjtögettem helyszineket, nem is vettem észre a lábam előtt heverő kincset. Nevezetesen hőn szeretett egyetemi városunkat. Úgyhogy most egy nagyobb kiugrást terveztem be, s lássuk miért is nevezetes a Találkozások városa.
  
Mint minden történelmi esszét, vagy valamire való írást előszőr el kell helyeznük az időben. Győr város mindig is fontos szerepet játszott az országban, s mint tudjuk már a rómaiaik is feltalálták itt magukat. Azonban ne mennyünk ennyire vissza az időben, ugorjunk csak bele a magyar nép vérzivataros időszakába....
  Történetemet valahol a török kiűzésé után inditanám, azaz 1598-körül. Mint emlékezetes a győri erődítmény visszafoglalása kulcsfontosságú volt az ország történetében. Itt alkalmazták előszőr hadi célokra a petárdát többek között..
  A török kiűzése után a  város hatalmas fejlődésnek indult. Ennek egyik oka az volt hogy az alföldi marhát és gabonát (később az összes terméket) a városon keresztül hajtották Bácsbe, majd onnan Nyugat-Europába. 
 Ennek a korszaknak a jólét mutatja a Széchényi tér és a régi belváros. Ekkor éppültek ugyanis az itt fellelhető díszes polgárházak, s nemesi kúriák. A jólét a reformkor végéig töretlenül tartott, 1820-ban lebontották a városalakat, nagy részéből házakat építettek. Ekkor alakult ki többek között a bástya utca, ami nevét is az egykori falról kapta. Ekkor továbbvezették a város derékszogű utcahálózatát..




A baj akkor kezdődött (volna), amikor 1850-ben megnyitották  a Vác-Pozsony vasútvonalat, így a magyar és az osztrák főváros közötti összeköttetés a Duna túloldalűn jött létre. 
  Marhacsordák, sertésvásárok, lókereskedelem, gabona, ipar, Isten veletek, félő volt  hogy a város a vasút hiányában megreked a fejlődésben. 
  Ekkor aztán úa város bevetette minden lobbierejét. A siker nem maradt el, pikk pakk 1855-ben megnyílt a Bécs-Győr vasútvonal. Majd folyamatos vonalfejlesztések lévén (ez megérne külön egy históriát) előbb Komárommal, Szombathellyel és így Trieszttel és Grazzal, Fehérvárral, Sopronnal és Budapestel is létrejött a kapcsolat.Végül de nem utolsó sorban Veszprémmel is megépült a vasúti kapcsolat, s így Győr gócponti szerepe teljessé vált. Az említett vasút azért játszott fontos szerepet a város életében, mert így bekapcsolta a fában, szénben és sertésben gazdag bakonyi régiót a nemzetközi vérkeringésbe.

Győr városa 40 000 Ft-tal járult hozzá az építési költségekhez, s 1895-1896-ban megindult a vasúti forgalom.


A vasút az akkori kor autópályája volt, így nem véletlen hogy mágnesként vonzott a tőkét, a kereskedőváros a monarchia egyik legnagyobb iparvárosává vált. Ekkor telepedtek meg olyan cégek mint a Rába gépgyár, az Ágyúgyár, a Pilótakeksz. 
 A számtalan cég, persze vonzotta a dolgozni kivánó lakosságot, így hát az első világháborúig a lakosság szinte megduplázódott, szép lassan elérte a hatvanezer főt. Ez akkoriban nagy számnak minősült, hiszen Prágának ekkor 200 000 lakosa volt.
  A lakosságszámmal, a város vagyona és önbizalma is megdőlt, a tehetős polgárvillák már nem tudták betölteni a főteret, így hát elhatározták hogy egy új városközpontot építenek.


A gondolatot aztán mihamarabb tett is követett, a tervezéssel a híres építészt Alpár Ignácot bízták meg. Aki előszőr a Dunaparton akarta kiépíteni  a "repihelyet",  (szép is lett volna :) De a városatyák ragaszkodtak a vasút és a város közötti ekkor még néptelen területhez. Itt annak idején állatvásárokat tartottak, melette pedig két külváros(ka) a Ferenc és a Ferdinándváros szerénykedett.

  
Az első park az Eötvös tér, háttérben a Kazinczy Gimnázium szecessziós épülete. Amint a képen látszik, a győri parkok elég gondozottak (és nagyon sok van belőlük).    Az Alpár-féle elképzelés lényege, hogy a tengelyt egy új főút adja, ami a vasúttal párhuzamosan fut. Ehhez csatlakoznak a parkok. A középületek többnyire ezekre néznek, a főútra élükkel fordulnak. Az út másik oldala zárt, itt is elegáns épületek sorakoztak, egészen addig amíg a jóságos szövetségesek le nem bombáztak szinte mindent. 






A "második park", a Honvéd-liget. A fák mögött a Révai Gimnázium. 
A honvédemlékmű (Markup Béla, 1902) mögött van a város pályaudvara. Egy régi szép épület állt a helyén, hasonló a szegedihez, vagy a miskolciakhoz (ugyanaz volt az építész), de mint sok szépséget ezt is  lebombázták.
 A régi pályaudvar helyére az ötvenes években húzták fel a ma is álló rondaságot. Ez még fotót sem érdemel
, az épület lebontása már régóta napirenden van. 







Íme az éjszakai fények valamit azért javítanak az épületen :) De azért hát valljuk meg, lehetne szebb vasúti pályaudvara is egy ilyen nívós városnak :)






Az egykori Kereskedelmi és Iparkamara érdekes épülete a másik oldalon. Ma MTESZ-székház, de látszik, hogy nincs a legjobb állapotban. Komoly gond az is, hogy az egykori elegáns sugárút ma az 1-es út városi szakasza-az összes kamion, aminek nincs matricája, itt dübörög keresztül. A város közlekedése egyébként is majdnem olyan, mint Pesté. Időről-időre szóba kerül villamoshálózat kiépítése (amit igazán nem bánnék:).


A Megyei Bíróság felújított és az egykori városi bérház lepusztult épülete. Utóbbi egyébként iker: a bíróság oldala a Honvéd-ligetre néz. A liget másik oldalán a Révai gimi mellett pedig ott a másik ikertestvér.


Az ikerház utáni téren áll az attrakció, a városháza ami Hüber Jenő tervei alapján készült  (1896). 
 A fiatal építész Alpárt legyőzve nyerte meg a pályázatot. 
Jól mutatja a város gazdagságát. Nagytermében hatalmas orgona is van, koncerteket is szoktak tartani benne Az épületet látva minden pesti elszégyelheti magát, ugyanis remek kis dísze lett a városnak
A városháza  nagyrészt egy győri üveggyáros hagyatékából épült a Millenium tiszteletére. 
Jellemző a régi korok hozzállására, hogy a torony a lebontott Fehérvári kapu mása, így utaltak a múltra . A városháza amúgy tökéletes éke lett a városnak, tökéletes helyet biztosít randevúknak :) és mindeféle csajozós programoknak.  Főleg mivel előtte egy gyönyörű tér terül el, amit nem is olyan rég újitottak fel.

 



A városháza előtt korábban töredezett aszfalt és túlnőtt faállomány volt. Most barokkos díszteret alakítottak ki rózsákból (Rosa sp.), puszpángból (Buxus sempervirens), tollas celóziából (Celosia argentea ssp.). A téren egy-egy szürkeluc-ezüstfenyő (Picea pungens 'Glauca') és különféle fák: kőrisek (Fraxinus excelsilor), korai juharok (Acer platanoides) is állnak.

A városházával szemben áll a Megyeháza ami Cserhalmy József terveit dícséri.  Helyén bérpaloták álltak, amiket a áború során lebombáztak. 
Szerintem pártolandó ez az épület is, bár sokak szerint nem illik bele a város építészeti koncepciójába. Szerintem gyönyörű látvány ahogy a kivilágított városháza tükrőződik a megyeháza üvegtábláin.
 Szóval  szerintem ez az egész épület nem rossz. Nem ártana már felújítani persze, de érdekes felelet a régi épületre. 
 A tér külön érdekessége az előtte felállítótt  nagyon jópofa szökőkútrendszer , ami vízesésszerűen ereszkedik le -1. szintre. És a két épület együtt nagyon nagyvárosias.



Az egykori koncepció szerint kiszélesítették a megyeháza két oldalán futó utcákat: egyik, az Aradi vértanúk útja a Bécsi kapu térre visz (az is megérne egy külön posztot, egy nagyon szép barokk tér), a másik a fő sétálóutca, a Baross utca, ez a Széchényi tér melletti utcába torkollik. Mindkét utcában nagyméretű, sarokkupolás historizáló és szecessziós házak állnak, földszintjükön üzletekkel, kávéházakkal. Így nyúlik be a nagyváros a korábbi kisebb településbe (sajnos a háború megbontotta mindkét uca egységét).

A városháza után keresztezni kell a Baross-hidat, ami szerintem Magyarország egyik legforgalmasabb helye: Győr egyik legnagyobb városszerkezeti gondja, hogy a vasút a közepén megy keresztül. Azon túl még villa-és családiházas negyedek, régi bérházak, kórház, lakótelepek vannak, a 150 ezres város legalább harmada ott lakik... Olyan elképzeléseket is olvasni, hogy a vasutat lesüllyesztik.
Ha a híd alatt átmentünk (zebra nincs) elérkezünk a Bisinger-sétányhoz, ami a városházára adakozó üveggyárosról kapta nevét.
  Itt található az országzászló, amit tavaly állítottak vissza. Ez is mint oly sok minden a városban este nyújt különösen érdekes látványt. Remélem egyszer sötétben is sikerül lefotóznom :)

 
S itt most pontot is tennék bejegyzésem végére, egynlőre izfokozónak legyen elég ennyi nyalánkság, hamarosan felfedezem a város többi szépségét is. 
 Remélem tetszett a bejegyzés, s hogy sok minden érdekességet megtudtatok Győrröl. amint időm engedi folytatom a sorozatot, addig is legyetek jók, vigyázzatok magatokra, élvezzétek egymás társaságát.
  A következő írásomig love és písz :) Viseljétek jól a vizsgaidőszakot.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése