2011. február 10., csütörtök

Red Bull RB7

Egy adott napon, adott körülmények között azt gondolod, korlátaid vannak. Majd eléred a határt, és azt mondod: "oké, ez a határ". Majd hirtelen egy kicsit tovább lépsz. A gondolataid hatalmával, az eltökéltségeddel, az ösztönöddel és a tapasztalatoddal nagyon magasan tudsz repülni.
Ayrton, Senna
Üdvözlöm a tisztelt autósport rajongó olvasóimat! Lassan megkezdődik a 2011-es forma-1-es szezon, a bokszutcákat szép lassan megtöltik az új versenyszörnyek. Szép lassan lelepleződnek az innovációk, megtudhatjuk ki milyen festéssel áll rajthoz az esztendőben. Tán minden autósport rajongó nevében mondhatom hogy ez az előszezon az egyik legizgalmasabb, talán azért is mert kettő Lotus is lesz a mezőnyben, vagy a radikális szabálymosósítások miatt, vagy tán azért mert egyszerre öt világbajnok küzd majd az aszfaltcsíkon.
Ahogy a híres tervező Adrian Newey is mondta az RB7 az RB6, egy kifinomultabb változata. Az autó sok helyen eltér elődjétől, sok helyen pedig igen forradalmi megoldásokat tartalmaz. Az elmúlt esztendőben az RB6 lett a bajnok, lehet hogy az RB7 megvédi ezt a címet? Lehet hogy ismét ez lesz a leggyorsabb autó a rajtrácson? Erre csak hónapok múlva kaphatunk választ,a technikai részletek feltárására azonban itt ez a kis írás.
108112786KR002_Red_Bull_Rac
Az autó feltérképezését most is kezdjük az autó orránál. Az autó orra a többi versenyvashoz hasonlóan magasabbra került mint az elődé. Első szemléletre talán kicsit szélesebb is mint az RB6-é. Mindezek mellett a tavalyi év nagy találmánya, melyet az energia gyártok hónosítottak a V orr teljesen eltűnt a gépből. Helyette itt is az U alakú formák a jellemzőek. A másik szembetűnő változás a Sauber gépéhez hasonlóan  itt is megjelentek a kis terelőszárnyak amik, a levegőt az autó alá irányítják. Gyakorlatilag ez az elem ugyan az mint tavaly, csak épp fordítva eszkábálták fel. Így meglehetősen a gép elejére került, amit a későbbiekben feltehetően majd hátrébb kell költöztetniük.  Épp emiatt az előrenyúló alkatrész miatt, kerülhetett alkalmazásra az előrehajló első vezetőszárny pylonok. Minden esetre az autó orra meglehetősen barátságos, a vad formák dominálnak rajta, leginkább egy pörölycápára hasonlít.
nv-valencia-11-f
Nem véletlenül az autó első vezetőszárnya az RB6 stafírungja. A kettős diffuzor tilalma miatt, azonban most az első szárny még nagyobb hangsúlyt kap mint eddig. A hiányzó leszorító erőt ugyanis leginkább az első szárnyak kell pótolnia. Valószínűleg a most bemutatott autón még nem a végleges szárny látható, a szezonnyitóig ez még jó pár változáson át fog esni. Jól megfigyelhető trend hogy az első vezetőszárnyak hogyan fejlődnek a szezon közben, nem ritka hogy 6-7 változtatáson is átesnek.
108112647KR028_F1_Testing_i
Az autó első felfüggesztése megmaradt a tavaly honosított húzó rudas megoldást láthatjuk. Ennek az a nagy előnye hogy az autó súlypontja alacsonyabbra kerül, és a kormányzás is nagymértékben könnyebbé válik. Így hát mivel itt sem sok extra innovációra látunk példát haladjunk is tovább, az orrkúp mentén.
Az autó noziján nem sok változás történt, leginkább egy az egyben adaptálták a RB6-os elejét. Az oldalfalon is csak kisebb változásokat figyelhetünk meg, például a terelőlapátok helyzetével és számával. Az új terelőlemezek a megnövekedett hűtés és leszorító erő miatt kerültek fel. Nagyobb változás még a tükrök területén történt. A Red Bull Racing mindig is híres volt kisméretű tükreiről, amik áramlástani szempontokat figyelembe véve lettek kialakítva. Idén a tükrök egy meglehetősen robosztus felfogatást kaptak, ami kicsit magasabbra is helyezi őket.
108112624KR002_F1_Testing_i
sp-valencia-4-f
A gép oldalszekrénye a Red Bullhoz képest jóval szélesebb lett. Ennek oka a megnövekedett hűtési igény, igen a KERS miatt. Az RB is a motorszállítótól kapja a KERS-t azaz ez egy Renault szerzemény. A megnövekedett hűtési igény miatt az oldalszekrény az U és P kialakítás között billeg. Newey azonban megtartotta a Red Bull nagy rádiuszú formavilágát, így a széles dekni hamar lekerekedik. Ebből aztán az is következik hogy az autó hátsó része megehetősen keskeny lett. Az oldallemezen még érdekesség a tavalyihoz hasonló segédszárny, mely azért jókora face liften átesett a holtszezonban. Így egy ördögszarv alakú kis nyúlvány jött létre, ami érdekes, vad megjelenést kölcsönöz az autónak. Ezen kívül az áramlatokat a hátsó szárny felé tereli, de úgy hogy az a hátsó kerekek okozta turbulens zónát elkerülje. Másik hozadéka ennek a kis szárnynak, hogy az RB-k szélárnyékában koránt sem lesz kellemes (hatékony) autózni. (Ez a kis lapát vélhetően az autó mögött igen nagy turbulens hatást okoz).
si-launch-2-f1
A motorborító lemezen és az airbox zónán sem sok változás történt az RB6-hoz képest. A légtorok itt kicsit alacsonyabbra került, de ugyan úgy megmaradt a nagyméretű légbeömlő, mely kör keresztmetszetű. Innen egy csőszerű képződmény viszi a levegőt a motorhoz, és a KERS elektronikához is. A szabályoknak megfelelően itt is lekerült a cápauszony nevezetű képződmény. Vagyis leginkább csak elcsökevényesedett. A legnagyobb innováció azonban a motorborító lemez alatt kell keresnünk, egészen pontosan az oldalszekrényekben/szekrényeken.  Mivel az autóban Renault szív szolgáltatja a nyomatékot, így a motor kialakításából adódóan az RB is a Renaulthoz (Nagy testvér) hasonló kipufogó megoldást alkalmaz. Tán közös tervezés eredménye, tán Newey kínálta az innovációt a Renaultnak cserébe pár mágnás miskával olcsóbban megkapták az elektronika/KERS/Motor szentháromságot. A Red Bull lapos kipufogója hátrafelé vezeti a forró gázokat, a szénszálas takarók mentén. Innen aztán egy 50 mm-es furaton kiáramlik a levegő a padlómez felett. A gázok egy másik része, kb a fele, egy másik nyíláson az autó diffuzora alá áramlik, növelve a hátsó tengelyen a leszorító erőt. A kipufogó csonkok egy kicsit túlnyúlnak az autón, melynek az az egyszerű oka van hogy így tartják a lehető legmagasabban a kiáramló gázok sebességét. A rendszer nagy hátránya, azonban az lehet hogy egyrészt érzékennyé válik a gázpedálállásra, másrészt pedig a motor túlmelegedése is gondot okozhat. (A hosszabb kipufogó cső alacsony fordulatszámnál előnyt jelenthet.)
rbr_of_ebd
rbr_of_ebd_21
Az autó hátsó zónája meglehetősen rövidre és kompaktra sikeredett, ez leginkább a levegő áramlását könnyíti meg a fékszárnyra, és a hátsó szárnyra. A hátsó felfüggesztés húzó rúdjának bekötési pontja, szinte eléri a sebességváltót. A váltó felett egy nagy nyílás található, melyen a motorban keletkező meleg levegőt vezetik ki. Szembetűnő változás, hogy eltűnt a padlólemezből a kettős diffuzort levegővel takarmányozó nyílás. A hátsó traktusa az autónak ezt leszámítva csak kismértékben módosult. Ilyen változtatás eredménye a fésű, kerítés szerű alsó diffuzor, melynek középső sávja szélesebbre lett kialakítva, ugyanis a kipufogó itt tolja át/ki a meleg gázokat, a hátsó diffuzorra.
sr-winter-valencia-2-f 108112624KR043_F1_Testing_i
A hátsó szárny a Renaultéhoz hasonló. A diffuzor véglapjai meglehetősen magasra helyezik a szárnyakat. Az energiagyártók ugyanis így próbálják a kerekek zavaró hatását csökkenteni. Ezt a hatást kívánja erősíteni a felfüggesztés fölött elhelyezett kis terelő lapocska is. Másodlagos hatásként ez is a hátsó leszorító erőt  Az állító mechanizmus ihletésénél minden bizonnyal nagy szerepet játszott egy ruhafogas :) Az RB7-es mechanizmusa ugyanis leginkább erre emlékeztet. A mechanizmus azonban bármennyire is furcsa, de jól illeszkedik a cápauszony koncepcióba. Ezzel a lehetőséggel ugyanis ki lehet használni a kiskaput.  Más részről pedig ez a lapát egy köztes véglapként is funkcionál, melynek okán a szárnylapok meredekebb szögben állíthatóak. Ezzel az úgynevezett kritikus áramlást tudják hatékonyan csökkenteni. A két szárnylap között egy U alakú kis bevágás található, mely kicsit ront az autó gyorsulási értékén, ugyanakkor elosztja a légáramlatokat a szárnyon. (értelem szerűen több leszorító erő, nagyobb kanyarstabilitás)
108112624KR003_F1_Testing_i
Az autó motorja sebességváltója és KERS rendszere a Renaultól érkezik. A Renault RS27-es kódjelű motor 2400 ccm hengerártalmú. A 8 hengerben összesen 32 szelep dolgozik maximálisan 18000 rpm-es fordulatszámmal. A motorvezérlő egység az FIA szabványosított vezérlője, mely a TAG310B kódjelet viseli.  A motor súlya szabvány szerint nem haladja meg a 95 kg-t.  Az erőforrás duhajságát, az OZ Racing által készített felnik és a Pirelli gumik viszik át az aszfaltra.
Összességében: A Red Bull Racing R7-es konstrukcióra egy konzervatív autónak tekinthető. Leginkább az RB6-os, világbajnok autó továbbfejlesztettje. A nagy vetélytársnak számító Ferrarihoz hasonlóan itt sem bővelkednek az innovációk. És hogy ismét a Red Bull lesz-e a pole pozíció király? Hát az hamarosan kiderül, minden esetre Sebastian Vettel és Mark Webber mindent meg fog tenni ezért. A tesztek alapján mindenképp számolni kell az élmezőnyben velük.
Red-Bull-RB7-launch-Sebastian-Vettel-and-Mark_2557171
Remélem kedves autósportot szerető, tisztelő és követő olvasóim tetszett ez az írásom is. Hamarosan a kis testvér, azaz a Torro Rosso autóját járom körbe. Addig is legyetek jók, vigyázzatok magatokra, élvezzétek egymást és a beköszönni látszó tavaszi időt. A mihamarabbi viszontolvasásig minden jót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése