2011. február 12., szombat

Scuderia Torro Rosso STR6

Egy adott napon, adott körülmények között azt gondolod, korlátaid vannak. Majd eléred a határt, és azt mondod: "oké, ez a határ". Majd hirtelen egy kicsit tovább lépsz. A gondolataid hatalmával, az eltökéltségeddel, az ösztönöddel és a tapasztalatoddal nagyon magasan tudsz repülni.
Ayrton, Senna

Üdvözlöm a tisztelt autósport rajongó olvasóimat! Lassan megkezdődik a 2011-es forma-1-es szezon, a bokszutcákat szép lassan megtöltik az új versenyszörnyek. Szép lassan lelepleződnek az innovációk, megtudhatjuk ki milyen festéssel áll rajthoz az esztendőben. Tán minden autósport rajongó nevében mondhatom hogy ez az előszezon az egyik legizgalmasabb, talán azért is mert kettő Lotus is lesz a mezőnyben, vagy a radikális szabálymosósítások miatt, vagy tán azért mert egyszerre öt világbajnok küzd majd az aszfaltcsíkon.

str6-sv-valencia-winter-1a-f

Az új Scuderia Torro Rosso nagyon hasonlít az előző konstrukcióhoz, ám számtalan részletben túlmutat rajta. A TR az a csapat, ami bár a kicsik közé sorolható, de igen sok innovációt mutatott az autóján. A dupla fenéklemez a Ferrari F92A nagy találmánya, amit most az olaszok reinkarnáltak. Talán az utolsó év lesz amikor megmutathatják a vörös bikák kistestvéreként igazi erejűket, hiszen mint tudjuk a Red Bull mindenható urának szándékában ad eladni a csapatot. Ha a csapatnak sikerülne a középmezőnybe landolnia, akkor minden bizonnyal jó pár millióval emelkedhet a csapat ára. Minden esetre én szurkolok nekik, mert szimpatikus mind a kis olasz csapat, mind az a filozófia amit a fiatalokkal művelnek. Most pedig tárgyaljuk ki az autó technikai részleteit.

Az autó  tárgyalását most is kezdjük az autó elejénél. A tavaly alkalmazott U forma idén is megmaradt, az orr formavilága azonban most kevésbé mély. Az STR6-os vezetőszárnya előre ívelő pylonok tarják, ennek az az eredménye hogy az autó vezetőszárnya előrébb kerül. Megfigyelhető hogy az első terelőszárnyon lévő lapátok megnövekedetek, ez a dupla diffuzor tilalmának köszönhető. Ezen felül segédszárnyak jelentek meg, amik a levegőt a kettős padlólemez felé irányítják. Erről majd később :) Szóval az autó orra igen innovatívnak mondható, azonban mint ahogy a többi csapatnál ez is sok változáson fog átesni a szezonnyitóig.

str6-valencia-winter-1-f

Az autó felfüggesztése maradt a tavalyi húzó rudas megoldásnál. Itt csak kis változtatások történtek, valószínűleg a Bridgestonról történő átváltás érdekében. Minden esetre a háromszög alakú geometria nem nagyon változott, talán csak egy kicsit tisztítottak rajta. A felfüggesztés nyomdokán tovább haladhatunk az autó orrkúpjára. Számottevő különbség itt is csak a festésben mutatkozik, az orr formája nagyjából megegyezik a tavalyival, tán annál egy kicsit karcsúbb, és mint a többi járgányról innen is lekerült az úgynevezett V orr. Az orrkúp nem mondható túl magasnak, ami tán szintén a kettős fenéklemeznek köszönhető.

108112624KR065_F1_Testing_i

A csapatok szeretnék minél jobban karcsúbbá varázsolják az oldalszekrények fenekét, hogy az autó hátsó traktusa felé történő levegőáramlás jobb legyen.  Ez minden csapatnak nagy kihívást jelent. Ez a tendencia aztán az évek folyamán lelassult, a 2010-es évben azért mert az autókba nagyobb üzemanyagtankokat kellet építeni, míg 2011-ben a KERS és vezérlője növelte meg az oldal dekni méretét. Úgy tűnik azonban hogy az olasz kiscsapat megtalálta a megoldást Ahelyett hogy karcsúbbá tette volna az autó oldalát, eltolta a motor hűtő elemeit, hogy ezzel helyet csináljon az oldalszekrényen egy kis csatornának. A hűtő eltolása miatt, az autó oldalszekrénye V alakot zár be az autóval, ennek következtében az autó tömegközéppontja magasabbra került ugyan, de sokkal jobb aerodinamikai tulajdonságokat kapott. A csatornán ugyanis gond nélkül az autó hátuljára kanyarodik a levegő. Ez a megoldás nem egy új találmány, a Ferrari F92A már használta, minden esetre igen leleményes egy kis csapattól.

sf1_toro_rosso_dflr 108112624KR065_F1_Testing_i

s-valencia-valencia-1a-f

A fenék hatékonyságát fokozza a központi részen eszközölt változások. Az oldalszekrény előtt elhelyezett terelőlemez rövidebb és kisebb lett. Ami a csatornába áramló levegő mennyiségét növeli. Ezt a hatást fokozza a Ferrari féle diffuzor is, mely nagyon közel a padlóhoz okádja a gázokat, növelve ezzel az aerodinamikai hatásfokot.

str6-b-valencia-winter-1-f

A motorborító lemezen szinte semmi sem változott. Az STR6-os szintén nagy keresztmetszetű, csőszerű légbeömlővel dolgozik. Ezt a bemenetet a pilóta feje fölött két ferde oszlop tartja, ami valószínűleg Red Bullos örökség lehet. A Torro Rosso esetében is nagy a vezető mögötti holtér, mely kellemetlenül befolyásolja az aerodinamikát. Mivel mindkét versenygépet egy eléggé magas pilóta vezeti, így a pilóta ülés magasabbra került. Ezzel bár a vezető kényelmetlenebbül helyezkedik el, de javult az autó súlypontja. Másik nagy erény ként a pilóta sisakja épp a légbeömlőre “irányítja” a levegőt. Az autó motorborító lemezén a másik nagy változás hogy itt is eltűnt a cápa uszony. Pontosabban amolyan Red Bull szintre zsugorodott.  Az autó hátsó motorborító lemeze eléggé összetett, a megnövekedett hűtési igény miatt, a gép hátsója nyitott.

str6-a-valencia-winter-1-f

A motortakaró alatt egy V8-as Ferrari szív dobog. Ez az erőforrás nem egyezik a Ferrarik motorjával, ugyanis a partneri szerződésben az egyel korábbi verzió szerepel. Azaz az STR6-os a tavalyi Ferrari motorral közlekedik. A megállapodás értelmében szintén a Scuderia adja a 7 sebességű váltót, ami a mezőnyben az egyik legkönnyebb, és a KERS-t ami szintén a mezőny legkarcsúbbja.

Szép lassan elérkeztünk az autó hátsó részéhez, melynek egyik legnagyobb érdekessége hogy a korábbiakhoz képest a versenygép sokkal alacsonyabbra került. A dupla fenéklemez miatt nem csak alacsonyabb, de karcsúbb is lett a gép. Szembetűnő változás még a kettős diffuzor hiánya. A hátsó felfüggesztés itt is a húzó rudas megoldás szerint alakult.

108112647KR008_F1_Testing_i

Az autó hátsó szárnya meglehetősen kezdetleges kiképzésű. Tán kicsit a tavalyi átdolgozása, az idei szabályok értelmében. Ennek tükrében nem meglepő az a kijelentés hogy a szezonnyitóig még sok változást láthatunk majd itt. A szárny leginkább a RB7-es és Ferrari F150-es (bocsánat a mocskos Ford miatt azóta átnevezték) házasításából  származik. Megfigyelhető a Ferrari lezáró elemei, és a Red Bull szárnylapátjaiból ismert enyhe v alakú kivágás. Szintén a Red Bull ihlette a szárny hátsó állítómechanizmusát, mely a nagy testvéréhez képest jóval elegánsabb, amolyan kilincsszerű.

8512

S hogy miért is van szerintem létjogosultsága a Minardi jogutódjának a Forma-1-ben? Szerintem azért mert egy leleményes kiscsapatról van szó, akik a fiatal pilótákat, és azok kinevelését mindig is feladatuknak tartották. Szerintem szükség van az ilyen jópofa kicsikre, akik szerethetők. Mellesleg pedig néha néha oda is tudják tenni magukat (Monza, Vettel) S ha ezt a csapatot a régiekhez kéne hasonlítanom, akkor leginkább a Benettont mondanám, tán ez a csapat a 2000-es évek Benettonja. Minden esetre várom hogy idén valamit mutassanak is, tán kiderül idén hogy Buemi mit is tud, vagy a  kimondhatatlan nevű spanyol villantja meg oroszlán körmeit :) Én minden esetre szurkolok nekik, mert ők legalább nem egy szokványos innen onnan össze CTRL C+ CTRL V-s autóval állnak rajthoz.

str6-b

Remélem kedves autósportot szerető, tisztelő és követő olvasóim tetszett ez az írásom is. Hamarosan a Williams  autója kerül boncolásra. Addig is legyetek jók, vigyázzatok magatokra, élvezzétek egymást. A mihamarabbi viszontolvasásig minden jót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése