2010. december 13., hétfő

HÍDAVATÁS

Üdvözlöm a tisztelt olvasóimat! Remélem mára már megszoktátok az új, “emós” bőrt, mivel ismét új bejegyzéssel kedveskedek nektek. Ezúttal mondhatnám hogy engedvén a közfelkiáltásnak ismét egy rövidebb, ámde annál is inkább meghatározó írás következik. Mai történetünkhöz azonban jelentősen vissza kell forgatnunk az idő kerekét….

Amikor még zsenge egyetemisták voltunk, és címeres cimboráim, nevezetesen Nándi is Petya a győri egyetem padjait koptatta, történt a bekvártéjzás során, hogy Petya anyukája hozta fel a fiúkat. Mivel én a busszal érkeztem így később csatlakoztam a kis csapathoz. Ekkor még nem igazán ismertem/ismertük a várost, így már a parkolóba vezető úton is sikerült eltévednem. Kis kerülő után azonban sikerült megtalálnom Petyát és a csapatot. Az autóba ülve aztán elégedetten terpeszkedtem a hátsó padozaton, míg Nándi a mitfárerséget vállalta magáévá. Elég az hozzá hogy mentünk mendegéltünk a Lenini úton, át a Rába kettősön, míg nem elérkeztünk  a Mosoni Duna partjáig. S mivel itt csak egy karcsú, kecses, hidat találtunk, így másfelé vettük az irányt. Elindultunk a Kekszgyár (ami akkor még ontotta a győri édest) melletti kis úton, mára már tudom hogy a Töltésszer úton, hogy új közúti hidat keressünk magunknak.
  Ekkor hangzott el Nándi koma bölcs mondása, mely azóta is tisztán cseng elmémbe :”…előbb vagy utóbb kell hogy legyen itt egy híd…”

Aztán az idő martenzites kerekei forogtak, félévek múltak, Nándi és Petya is más tudományok felé fordittták figyelmüket, a Kis Erzsébet híd pedig szépen biztosította a gyalogforgalmat a Sziget és Révfalu között Ez az édeni állapot egészen 2010-ig tartott, amikor is a győri városvezetés elhatározza hogy visszaállítja a háború előtti állapotot, s új hidat vernek a két városrész közé, azzal a nem titkolt szándékkal hogy tehermentesítsék a túlzsúfolt Belvárost. A nemes célt aztán követték az ilyenkor szokásos sallangok, tervpályázat, meg miegymás. Végül aztán minden feltétel megvalósult, s 2010 nyarán elindultak az első kapavágások.  Ahogy a munkálatok sürüsödtek az  egyetemisták is egyre árgusabb szemekkel figyelték az új híd alakulását. S hogy ide is idézzek valami személyeset, emlékszem amikor egy jól sikerült Járműszerkezetek Laborfoglalkozásról hazafelé tartva, Lindával és Larionnal figyeltük ahogy az oszlopfúró (elnézést a termikusz technikuszok mellőzésért) fúrta az oszlopok helyét és csorgatták a talapzatba a betont. Meghatározó élmény volt az biztos :)


101_2430
101_2436

Szép lassan aztán elkészült a híd két talapzata, és a szükséges szerelőállványok. Erre azért volt szükség mert a hidat úgy építették hogy a régi hídat mindvégig ameddig lehetett megtartották. Ennek leginkább a tavaszi melegben kivetkőző lányok örülhettek, hiszen az építkezési munkálatok hevében megpihenő munkások biza gyakran dicsérték meg őket. 
   Végül aztán áttért a két hídtartó elem, s megkezdődhettek az úttest kiépítésének munkálatai. Szép lassan aztán kezdett a hídnak valóban hídformája lenni, bár ilyenkor még sokan nem sejtették hogy hogy is lesz ebből a vaskocerájból csinivili hídszerkezet.

 101_3801

jh jh2



Aztán ahogy közelegett az átadást, a híd is egyre szebb lett. Szép lassan kikerültek a kordonok, s bizony nem volt ritka látvány az este 8 kor dolgozó munkáshad. De hát a határidőt ugyebár tartani kell…
   Az időjárás azonban most is közbeszólt, s a nyári esőzések, viharok miatt az úttest építése nem haladt olyan derék ütemben, így hát ekkor már borítékolható volt hogy a híd bizony nem készül el augusztus végére





Az új félév kezdetével a híd még mindig nem állt készen, melynek leginkább a koleszesek nem örültek, mivel a megnövekedett út miatt többet kellet sétálniuk. Ekkora azonban már gőzerővel dolgoztak a híd Révfalusi és Szigeti oldalán is.  A  MAgYAR aszfalt gőzerővel hengerelt, térkövezett, vagy épp döngölt, míg nem októberre már már készen is volt a híd Révfalusi oldala. S mivel ekkor már az egyetemi beruházások is abba a stádiumba kerültek, hogy az egyetemre vezető utak kikristályosodtak, így elérkezett az idő hogy a Kis Erzsébet hidat, elbontsák. Ekkor készítettem azt a képet amin három dunahíd látható, nevezetesen az új Jedlik híd, a Kis Erzsébet és a Kossuth híd. Másnapra aztán szét is kapták a hidat, elemeit elvitték, kivéve egy mementónak meghagyott pillont.    101_7083 101_7082



Mosoni-Duna fölött átívelő Vásárhelyi Pál híd a győri Révfalu városrészből indul és a gyaloghídon a Mosoni-Duna és a Rába találkozásánál lévő Szigetre, a strandhoz tudunk eljutni.
1969. augusztus 16-án adták át a forgalomnak a győri Vásárhelyi Pál-hidat, amit a köznyelv Kis Böske-hídnak, illetve Kis–Erzsébet hídnak is nevez. Ennek az az oka, hogy a budapesti Erzsébet híd felesleges anyagából készült ez az egy pilonos függőhíd, és megjelenésében is arra emlékeztet.DSCF2458 Kis Erzsébet híd - Győrben !

   A történetben a következő tiszta állomás amikor Kedvesem lelkendezett hogy átsétált az új hídon. Persze akkor ezt is csalódásként fogtam fel, hiszen a híd a kapcsolatok szinboluma, és én szerettem volna először átsétálni vele azon a hídon. Így hát a szomorú hír hallatán Larionnal sétáltam át az új hídon, melynek Szigeti oldalán egy aranyos kis őrző védő, szekurity kutyára bukkantunk. 

Közben természetesen a híd nevén is elkezdtek törpölni a fejesek, s mivel nem jutottak dülőre, így bevonták a lakosságot is egy szavazás keretében. Valljuk be azért nehéz egy hídnak jó nevet találni, főleg ha a Kossuth, Széchenyi, Petőfi már név foglalt, Lenin híd meg azért mégsem lehet no. Így hát a névpályázatot hírdettek, melynek végén nem a Solecki Levente híd nyert, hanem Jedlik Ányos. Így hát  az új épülő híd a villanydelejes forgony /dinamó/ és a fröccs feltalálójáról és Győr híres szülöttéről kapta a nevét.


  
    Az idő telt múlt, mi pedig egyre inkább a zh-kall kezdtünk el foglalatoskodni, a híd azonban rendületlenül készült. 

Végül aztán November elején az emberek is azt suhogták hogy hamarosan átadásra kerül Győr legújabb hídja. Így hát én is elégedetten dörzsöltem kacsóm, mondván hogy hidat még úgysem kaptam születésnapomra. Azonban az öröm korainak bizonyult, ugyanis a Szigeti oldalon, nem igazán tudtak olyan mértékben haladni a munkálatok mint Révfaluban. Természetesen a nagy értékű túlnyomó részt vasat tartalmazó gépeknek és a Szigetben székelő Kolonpár Színesfémgyüjtő KHT-nak ehhez semmi köze. Szóval elég az hozzá hogy az ottani közmű építések igen lassan haladtak, így a  híd átadása folyamatosan késett. Míg nem egy november 23-án már mindenhol a hídavató ünnepség zengett. Ekkor el is döntöttem hogy én bizony részt veszek ezen az ünnepségen, mert hát valljuk be az ember életében nem minden nap avatnak hidakat.
  Szokatlan izgalommal vártam így a november 24.-ét hiszen ekkor volt a hídavató, hordógurítós megnyitó ünnepély. A napról így konkrétan nem is sokra emlékszem, csak hogy motorok laborral indult, ahol a KE-Jetronicról mélyítettük ismereteinket. Majd az óra után a nyelvi épülethez viharoztam, begyűjteni Kedvesemet.
  Miután aztán Kedvesemet, aki nem osztozott lelkesedésemben hazakísértem, visszabandukoltam a megnyitóra. 

Ekkora már minden készen volt, a híd legszebb fényét mutatta, s a nemes napra még a nap is kisütött. De hát ahogy a december hozza a mínuszokat, úgy szórta a november a plusszokat. A hídon bizony nagy volt a nyüzsgés, újságírók hada, főmufftik csoportosulása, és Győr városvezetésének krémje sorakoztak a nemzeti Szinű szalag átvágásához. Persze a sajtó is bőszen képviselte magát, s mivel nálam is nálam volt a kamerám, így gyorsan az első sorba fúrtam magamat. Így mondhatnám igen fontos embernek éreztem magam, már már éreztem Tom Hanks, alias Győr polgármestere Borkai Zsolt izzadságcseppjeit :)
   Ezután a kellemes hangú konferanszié elmondta a híd fő adatait. A híd 140 méter hosszú, és 16 méter széles. Ebből a 16 méterből 8 méter az autósoké és négy négy méter a gyalogosoké illetve a kerékpárosoké. Számomra eléggé furcsán hatott hogy kissé alulméretezték az autós sávot, hiszen gondoljunk csak bele, amennyiben a tervek megvalósulnak a hídra vezető út egészen az 1-es főútig fog húzódni.  Így az onnan a városba tartók, illetve a városon keresztülautozók forgalmát is ez a híd fogja bonyolítani. Így hát szerintem az a 8 méter, mely egy egy sávot jelent kevésnek mondható. A beruházás kapcsán 22500 négyzetméter útfelület újult meg.
  Érdekes még megemlítenem hogy a híd nem csak Győr közlekedését, de a két városrész vízellátását is összeköti. Ugyanis a híd belsejében egy 40 0mm átmérőjű  acél vizfőnyomócső is található. 

A konferenaszié után következett Borkai Zsolt, majd a Strabag ZRT vezérigazgatójának beszédje, melyet a közönség türelmesen végighallgatott.

101_8184101_8178101_8181    101_8187



A forgalom megindultával aztán szép lassan a tömeg is oszlásnak indult. Én pedig Edinát faggattam szakmai ítéletek végett,több de inkább kevesebb sikerrel, mivel ő csak Balázs hollétét fitatta. A hídmegnyitó aztán végül jó egy óra után véget ért. S ki ki elment a dolgára. Én még gyönyörködtem egy kicsit az új hídban, majd hazafelé sétálva figyeltem a magyarisztáni megoldásokat. Amiről egy vicces kis képösszeállítást is készítettem, elsőnek itt van ez a vízelvezető csatorna.
Ami mint utóbb kiderült a funkcióját ellátni képtelen, minden esetre kiépítésre került.
  Aztán pedig a következő nagysikerű alkotás a hídra vezető út végét mutatja. Ennek a kialakulása, kialakítása még számomra is rejtély, valószínűleg az aszfaltozó gépből kifogyott az üzemanyag, így keletkezhetett. Minden esetre érdekes megoldás ez is. S még mielőtt azt mondanátok hogy biztos azóta megcsinálták, hát nem :) Ez még most is ilyen “gyönyörű”.
 101_8198 101_8200 
A hídról több érdekességet nem találtam, bár még egy egyedi megoldással biztos hogy büszkélkedik, ugyanis az új híd, tökéletesen alkalmazza az új technológiát, így azt hiszem Magyarországon elsőként LED díszkivilágítást kapott. Nem is akármilyet, ugyanis minden órában más színösszeállításban gyönyörködhetünk.  Az est folyamán aztán a híd pompázatos szín,fényjátékba kezd, a szivárványszíntől a villogó piros zöldig. Ami főleg éjszaka nyújt meghatározó látványt, főleg a város másik hídjáról.  DE helyettem inkább beszéljenek a képek.

101_8202
 101_8313  101_8302 101_8304 101_8305

Persze mindez élőben sokkal szebb, úgyhogy ajánlom minden kedves olvasómnak személyes megtekintvényezésre. Remélem tetszett ez a rövidke kis írásom, és hogy mindenki  érdekesnek találta. A híd minden esetre megfelelőképp ellátja a szerepét, jórészt megrövidíti a győrbe ki és behaladás idejét.  Az új szerkezet pedig minden bizonnyal idővel a város egyik meghatározó épitménye lesz.

Kedves olvasóim, remélem tetszett rövidke kis írásom a híd történetéről. Hamarosan újabb, hosszabb írássokkal jelentkezek. Addig is legyetek türelemmel, vigyázzatok magatokra, élvezzétek egymás társaságát, jah és persze szavazzatok :)
      A mihamarabbi viszontolvasásig minden szépet és jót, míg újra alktok legyetek jók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése